De C4 Cactus wordt volwassen. En hoewel hij daarvoor zijn wilde haren wat bijknipt krijg je stukken comfort terug in de plaats. Een echte Fransoos dus, moeten we Citroën geloven.
Totaal van de pot gerukt, het design van de C4 Cactus die in 2014 op de markt verscheen. Waardoor je ofwel pro ofwel helemaal contra de genitale wratten op z'n carrosserie was. Met de facelift wil Citroën meteen de anti-Cactusbrigade geruststellen, door de Airbumps veel minder prominent in beeld te zetten. Een trucje dat ze ook al toepasten op de C3 en de C5 Aircross. Want vanaf de lancering van de originele Cactus had Citroën al gezegd; 'dit is een éénmalig folietje.' Of de C4 Cactus daardoor al z'n karakter verliest?
Frans comfort
Niet echt, want zelfs met kleinere bumps blijft de Fransoos opvallen in het C-Segment. Belangrijker nog is het feit dat Citroën haar Citroën Advanced Comfort-programma over de plant giet. Waardoor dit dé meest comfortabele Citroën in jaren moet zijn. Twee spilfiguren worden daarvoor aangewend. Enerzijds het veersysteem met Progressive Hydraulic Cushions, anderzijds de Advanced Comfort Seats. Het resultaat zou een ‘zwevend tapijt’-effect moeten zijn tijdens het rijden.
Daarnaast neemt de C4 Cactus nodige tech over van nieuwe broertje C3. Denk aan een noodremassistent, rijstrookassistent, dodehoekherkenning en zelfs keyless go. Klinkt als zaken die je zou verwachten op een C-segmenter maar tot nog toe moest de Cactus het zonder doen. Tenslotte zullen fans blij zijn dat Citroën ook geluisterd heeft naar de kritiek, waardoor de cabine beter geïsoleerd is en het infotainmentsysteem Apple Carplay en Android Auto ter beschikking krijgt.
Op motorisch vlak twee kleine nieuwigheden. Zo tekent er enerzijds eindelijk een zestrapsautomaat present, anderzijds valt er bovenaan een nieuwe topmotor te rapen. Het is te zeggen, de 1.2 driecilinder benzine kan je voortaan ook met 130 pk krijgen. Voordien stopte het feest bij 110 pk. Dieselen kan ook, met een 1.6 viercilinder met 100 en 120 pk. Begin 2018 staat de vernieuwde C4 Cactus bij de dealers.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden