Na de 90- en 60-Reeks haar SUV-afgeleiden te geven is het nu tijd om het kleine broertje van die XC90 en XC60 het toneel op te sturen. Die XC40 zal van de band rollen in Gent en zonder twijfel over de (leasing)toonbank vliegen.
Was de XC60 de kleinste SUV die Volvo voordien in elkaar schroefde, dan is er op de markt vandaag plaats voor een modelletje kleiner. Waardoor de XC40 het levenslicht mag zien. Een soort van hippe crossover die jongeren naar het Zweedse gamma moet trekken. Daarvoor halen ze alle gekende truken uit de kast. Uit eigen stal zien we het horizontale voorsteven met Thor-koplampen, de scherp afgesneden achterklep (vanuit zijaanzicht) en de achterlichten die uitlopen naar boven. Uit de modeboekjes zien we contrasterende dakkleuren en een hoog oplopende knik in de ramen van de achterste deur.
Geen Spa, wel bruis
Interessant om weten is dat deze XC40 geen beroep zal doen op het SPA-platform dat Volvo hanteert voor XC60, S90, V90 en XC90. In de plaats rolt deze 40 op het CMA-platform, een basis die ook gebruikt zal worden voor de Lynk & Co 01, het broertje van de XC40.
het maakt alvast dat de XC40 de juiste bevestigingspunten in de motorbaai heeft voor wat andere motoren. Zo staat er een nagelnieuwe 1.5-liter driecilinder op de planning, een nieuwigheid voor Volvo. Vanaf de start echter eerst ruimte voor een 247 pk sterke T5 benzine en een 190 pk sterke D4 diesel. Op termijn zal Volvo echter alle T'tjes en D'tjes toevoegen, onder welke noemer de driecilinder gaat is niet gekend. Al zou T2 niet onlogisch lijken.
Nog steeds veilig
Een ander onderstel, dus zal er wel minder veiligheid aanwezig zijn ten opzichte van zijn grote broers? Wel, dan ken je Volvo niet goed genoeg. Noodrem, rijstrookassistent, cross traffic alert, 360° camera tot zelfs de autonome tech die we van Volvo kennen. Pilot Assist noemt Volvo dat en stelt de XC40 in staat semi-autonoom door het verkeer te laveren (lees: op de autostrade).
Daarnaast is Volvo fier op haar 'radicale aanpak van ruimte binnenin'. Of in mensentaal: opbergvakken onder de stoelen en in de deur, haakjes om kleine zakken aan te hangen en zelfs een vuilbak in de middenconsole. Toegegeven, nieuw zijn zo'n zaken niet maar de innerlijke Skoda zal toch even naar boven zijn gekomen bij de Zweden. Kijk je voorbij die marketingtrucjes, dan zie je vooral een interieur dat we al kennen vanuit de XC60 en co. Geloof ons, dat is een goede zaak. Het infotainmentsysteem mag op de laatste generatie draaien waardoor zaken zoals Android Auto en Apple CarPlay present tekenen.
Met Belgisch vlagje
Op de passagiersstoel zien we niet meteen het Zweeds vlagje dat Volvo al een tijdlang als gimmick gebruikt... en maar goed ook. Geen Chinese of Zweedse fabriek zorgt namelijk voor de productie van deze crossover, wel onze eigen Volvo-fabriek in Gent. Waardoor we toch een beetje fier mogen zijn op deze XC40. Vanaf november beginnen ze er daar aan, met de bouw van twee lanceringsmodellen.
Zo is er de Launch Edition vanaf 48.700 euro en de R-Design Launch Edition vanaf 50.600 euro. Klinkt prijzig maar voor een gelijk gemotoriseerde BMW X1 ben je evenveel geld kwijt, zonder uitrusting en op termijn komt er heus een X40 D1 met 90 pk voor 30.000 euro, of overdrijven we nu wat? Enfin, made in Belgium, deze XC40, dus toch een toefje chauvinisme graag voor deze Belgo-Zweed.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 6 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 21 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden