Seat lanceert een gelimiteerde versie van haar Leon Cupra. Die krijgt het R-suffix, extra paarden onder de kap en is daarmee meteen de krachtigste productiewagen ooit van het Spaanse merk.
Met de R van Volkswagen Golf R, zo kan je deze Leon Cupra R wel wat zien. Want Golf en Leon zijn technisch nauw aan elkaar verwant. Het Cupra-derivaat van de Leon doet het tegenwoordig met 300 pk, de Golf R krijgt de beschikking over 310 stuks. Eén keer raden hoeveel de Leon Cupra R onder de kap krijgt?
Inderdaad, 310 stuks. Voor de puristen althans die voor de handbak gaan, want vink je de DSG-automaat aan op deze R, dan krijg je de reguliere 300 stuks onder de kap. Al kan je jezelf de vraag stellen of die 10 extra paarden genoeg zijn om een R-badge achter op deze Leon Cupra te plaatsen.
Niet om de paarden te doen.
Dat beseffen ze bij Seat maar al te goed, waardoor die 310-stuks maar een aandachtslokker zijn. Belangrijker om weten is dat de voorwielaandrijver - inderdaad, geen Haldex-4WD zoals bij de Golf R - een herwerkte uitlaatlijn krijgt, steviger remgerief en een aangepaste versie van het Dynamic Chassis Control system. De voortrein, die werd ook onder handen genomen. Specifiek de camber, die wat dieper mag voor meer grip in de bochten.
En dan, dan is er ook nog het uiterlijk. Voor de carrosserie heb je de keuze uit zwart, grijs of matgrijs, de accenten zijn altijd koperkleurig. Een bodykit met koolstofvezel accenten maken het plaatje af. Wat zo'n Cupra R moet kosten is op het moment van schrijven nog niet geweten. Wel dat het over een beperkte oplage gaat; amper 799 stuks. Waardoor Seat ofwel deze R serieus exclusief wil houden, of het vreest ze niet allemaal verkocht te krijgen. Want eerlijk is eerlijke, een gelimiteerde versie van Seat, dat is vrij nieuw territorium.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 13 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden