Lotus Evora GT430: beperkt racekanon

lotus-evora-gt430_03

Werd de Evora in het leven geroepen als comfortabel alternatief voor de Elise dan kriebelde het bij Lotus hard om er steeds meer uitgepuurde versies van te bouwen. Na een decennium krabben komen we nu uit bij de Evora GT430. Brits voor 'miauwkes'.

Minder kilo's en meer downforce. Helemaal in het motto van Lotus-oprichter Colin Chapman. Al krijgt de Evora GT430 ook meer paarden achterin. Want met enkel gewichtscijfers lok je tegenwoordig geen klanten meer. De 3.5-liter V6 met supercharger mag 436 pk en 440 Nm door z'n ingewanden richting de achterwielen braken. Zo daarmee heb je iedereen al aan je lippen bij een gesprek.

lotus-evora-gt430

Lotus-fanatici zullen blij zijn om te horen dat het gestripte interieur en koolstofvezel koetswerkonderdelen het geheel richting de 1.258 kilogram brengen. 26 stuks minder dan de Evora 410 en dat was al een serieus uitgepuurd model. In combinatie met het motorblok achterin zou de Evora GT430 onder de vier seconden richting de 100 km/u moeten vliegen. 'Zou', want tussen de inzittenden een manuele zesbak, waardoor alles van je schakelkunsten af hangt. Bochten pakken gaat dan weer beter door de knoet van een spoiler, Öhlins-schokdempers en schoeisel van Michelin (Pilot Sport Cup 2).

lotus-evora-gt430

60 gelukkigen

Een zeldzaam baasje zal deze GT430 sowieso zijn, want Lotus beperkt de productie tot 60 stuks. Met een prijs boven de 150.000 euro. Geld waarmee je ook een Porsche 911 GT3 kan kopen. Echt eentje voor de Lotus-fanatici dus.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws