Vallen de leeftijden van de Duitse luxelimousines op één hand te tellen, dan gaat de Britse XJ al bijna een decennium mee. Om een vuist te kunnen blijven maken geeft Jaguar haar limousine een technologische update... en een variant met 575 pk. Zo rolt Jaguar nu eenmaal.
In 2009 kregen we de huidige Jaguar XJ voor het eerst te zien. Waardoor je kan stellen dat in autoland de limousine een kranig oudje is. Al zeker als je weet dat de Duitse concurrentie vers gerief bij de dealer heeft staan. In het geval van Audi zelfs letterlijk te nemen. Jaguar, die blijven eigenzinnig Brits en komen niet met een nieuwe generatie XJ op de proppen. Wel nemen ze de huidige variant nog eens onder handen.
Dat merk je niet zozeer visueel, wel op technologisch vlak. Binnenin een 10-duims aanraakscherm waarachter quad-core processor draaien om navigatie en alle andere snufjes snel richting inzittenden te sturen. Eén van die snufjes is een 4G wifi-hub waarop maar liefst 8 toestellen kunnen draaien. De reis naar het zuiden van Frankrijk zal alvast sneller verlopen voor passagiers. Een verkeersbordherkenner, automatische noodrem en 'autonome' cruiscontrol maken eveneens hun opwachting.
Voorin lepelt Jaguar de 3-liter V6 diesel met 300 pk 700 Nm (!) en twee benzines vanuit de F-type. Een 340 pk sterke V6 met supercharger en een 5-liter V8 met supercharger met 575 pk. Plug-ins? Daarvoor werd deze XJ acht jaar geleden niet gebouwd. Waardoor je anders naartoe zal moeten met je fiscale wensen.
XJR575
Nog even terug naar die 575 pk sterke V8 trouwens. Vink je die aan, dan krijg je meteen de XJR575 op je oprit geparkeerd, de AMG-versie van Jaguar zeg maar. Met een sprint naar de honderd van 4,4 seconden (dankzij 700 Nm koppel) en een top van 300 km/u.
Uiterlijke spierballen zoals de luchtsleuven op de motorkap, herwerkte bumper en stevigere velgen moeten passanten tonen dat je geld wil neerleggen voor een lekker ouderwetse musclesedan. O ja, moest je het willen weten; minimaal 147.800 euro zal je daarvoor moeten neerleggen. Is zo'n 'gewone' XJ al goed genoeg, dan moet je met minimaal 86.740 euro over de boeg komen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 12 uur geleden