Aston Martin Valkyrie krijgt vorm

aston-martin-valkyrie_02

De hypercar van Aston Martin wordt meer en meer gekneed tot een vorm waar de ingenieurs blij mee zijn. De term 'vorm volgt functie' was daarbij nog nooit zo present. Tijdloos mooi kan je de Valkyrie niet noemen, beestig dan weer wel.

Het verhaal gaat dat Adrian Newey, F1 pief van het Red Bull-team, droomde van een hypercar die niet zo corpulent aanvoelde als het huidige heilige trio (LaFerrari, 918, P1). Een project waar Aston Martin hem groen licht voor gaf. Alleen hadden ze geen idee dat Newey met zo'n experimenteel product op de proppen zou komen. Want draai of keer het hoe je wilt, iets als deze Valkyrie, dat gaan we nog nooit op de weg hebben gezien.

aston-martin-valkyrie

Er is namelijk geen plaats voor 'en en'. Geen heilig midden tussen comfort, ruimte, performance en dagdagelijks gebruik. Dit ding moet ruig zijn, heel de tijd en zo weinig mogelijk gewicht op de weegschaal zetten. Dat doe je natuurlijk door elke overbodige centimeter van een wagen weg te schaven. Begin je te begrijpen waarom de Valkyrie er uit ziet zoals 'ie er uit ziet?

aston-martin-valkyrie

Een opdracht die serieus wordt genomen trouwens, die gewichtsbesparing. Want de Aston Martin-badge voorop is amper 7 micrometer dik en de koplampen zijn 40 procent lichter dan eender welke koplampen Aston Martin op het schap had liggen. Geruchten doen de ronde dat het merk mikt op een gewicht van 1.030 kilogram. Gekoppeld aan een 6.5-liter V12 met hybridetech die +1.000 pk zal neerzetten. Beestig.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws