Het Franse Michelin roept in een rare twist klanten op om langer te wachten met het vervangen van hun banden. Dit om de natuur een dienst te bewijzen. Want op jaarbasis zouden we zo 9 miljoen ton CO2 kunnen uitsparen.
Bandenfabrikant Michelin is het beu dat we massaal onze banden te vroeg vervangen. Want hoewel dat goed voor de spaarpot van het Franse concern is, is het minder goed voor het milieu. Het roept dan ook op om echt wel te wachten tot er nog 1,6 milimeter aan profiel op je banden staat, het wettelijke minimum. De oproep komt omdat het merk opmerkt dat veel specialisten (lees: bandencentrales) aanraden om niet onder de 3 milimeter te gaan.
Lariekoek volgens Michelin en het gaat nog een stap verder door te zeggen dat haar premiumproducten met 1,6 milimeter profiel vaak beter presteren dan gloednieuwe banden van een budgetmerk. Daarnaast verlaagt de rolweerstand van banden mettertijd waardoor je minder brandstof zal verbruiken. Het Franse merk berekende dan ook dat in de EU alleen jaarlijks bijna 7 miljard wordt uitgegeven aan onnodig bandenvervanging en het hogere brandstofverbruik dat daar aan vast hangt. Belangrijker; jaarlijks zouden daardoor 128 miljoen banden extra moeten gefabriceerd worden.
Michelin zou hierdoor natuurlijk moeten staan springen van geluk maar kan niet voorbij het feit dat het wegsmijten van een halfvolle tube tandpasta - zoals Michelin het vergelijkt - jaarlijks voor 9 miljoen ton aan extra CO2 zorgt. Oprijden dus die handel.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden