Officieel: Mercedes S-klasse facelift (2017)

mercedes-s-klasse-facelift_01

Het vlaggenschip van Mercedes wordt in een opgefrist jasje gestoken dat kan schermen met meer comfort, ultramoderne technologie en de inhuldiging van de langverwachte zes-in-lijn. Je moet uitpakken om op de troon te kunnen blijven zitten.

De troon leek even in gevaar. Want met de nieuwe BMW 7 Reeks, nog nieuwere Lexus LS en de dit najaar op til staande Audi A8 zag het er naar uit dat de Mercedes S-Klasse eind 2017 plots zou gekatapulteerd worden tot oudste van het pak. Daarom dat Mercedes ingrijpt en de al sinds 2013 op de markt zijnde S voorziet van een stevige facelift. Nu ja, de gezichtslift op zichzelf blijft vrij bescheiden.

mercedes-s-klasse-facelift

Mercedes beperkt zich namelijk tot de typische herwerkte bumpers en aangepaste grille. Die krijgt afhankelijk van de motorisatie andere spijlen en neem je een S in Maybach-plunje, dan kan er zelfs een subtiel Maybach-logo vanaf in de grille. Belangrijker zijn de standaard led-lichten rondom en nieuwe optionele adaptieve kijkers met multibeam-functie en automatisch dimmende grootlichten. Om maar te zeggen dat subtiliteit de plak blijft zwaaien bij de S-Klasse.

Op het scherpst van de snee

Idem binnenin. Waar een eigenaar van een pre-facelift-exemplaar een nieuw stuurwiel zal opmerken en wat andere houtsoorten. Evenwel nieuw tijdens het rijden is de Energizing-functie. Een Mercedes-trucje dat alles van klimaatregeling over binnenverlichting tot massagestoelen en parfumsysteem gebruikt om verschillende sferen te creëren binnenin en zo de chauffeur even op te peppen of juist tot rust te laten komen.

mercedes-s-klasse-facelift

Of zo'n relaxatieprogramma van tien minuutjes helpt als je al drie kwartier stil staat op de binnenring van Brussel, dat hangt natuurlijk van je ingesteldheid af. Geef je daar geen moer om, dan zal je blij zijn dat Mercedes alle laatste connectiviteittechnologie in de S-Klasse plant om je smartphone te paaien. Zo kan je hem voortaan draadloos opladen, gebruiken als stuur om vanop afstand je wagen in en uit smalle plaatsen te rijden en gewoonweg als sleutel. Al zal je dan wel met straffer gerief dan een Nokia 3310 moeten aandraven.

Op het zachtst van de snee

De technologie buiten de cabine is ook om duimen en vingers af te likken. Denk aan de curve-functie die de wagen tot 2,65 graden mee laat hellen in bochten en de 'magisch tapijt' dat verkeersdrempels doet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Van kleinere broer E-Klasse neemt de S verder de verregaande autonome technologie over. Zo wisselt de S zelfstandig van rijvak op de autostrade als je dat beveelt en vertraagt de limousine niet enkel meer autonoom om te stoppen voor een obstakel voor zich maar kan de wagen dankzij samenwerking met navigatie ook afremmen voor een kruispunt, rotonde en zelfs een scherpe bocht.

mercedes-s-klasse-facelift

Zes-in-lijn

Voorin misschien wel de meest interessante nieuwigheid, want de al jaren van jetje gevende V6 diesel wordt bedankt voor bewezen diensten en mag plaats ruimen voor een zes-in-lijn met twee turbo's. Die is niet enkel zuiniger maar ook serieus krachtiger. Of hoe klinkt een 340 pk en 700 Nm sterke diesel je in de oren? Dat dachten we ook. Mag het wat braver, dan komt de zes op een rij ook met 286 pk en 600 Nm.

mercedes-s-klasse-facelift

Benzinerijden doe je meteen met de 4-liter V8 vanuit kleiner - nu ja, 'kleiner' - AMG-gerief. 469 pk en 700 Nm sterk is dat blok. Ga je voor de échte AMG, de S 63 4MATIC+, dan schroeven ze het vermogen van die V8 op naar 612 pk. Nog zotter is natuurlijk de S 65 met 630 pk en 1.000 Nm sterke V12. Gaan de oren van je boekhouder nu aan het fluiten, dan is het interessant om weten dat er op termijn ook nieuwe zes-in-lijn benzines hun opwachting maken waarbij het blok eveneens zal gebruikt worden voor een S-Klasse met fiscaal vriendelijke stekker.

Je weet alvast dit najaar wat kopen om indruk te maken op de parking van het jaarlijks CEO-congres...

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 22:26
afbeelding van Techno Patat

Oooh? Geen 5.5 V8 meer in de S63?

Carlos 10:34
afbeelding van Carlos

Waarom zouden ze die bejaarde nog inlepelen? :-).
De grote cijfers zijn aan het dood gaan bij de kleinere motoren (in Europa toch...). Enkel bij de grote V12 mag het nog pronken :-p.

Techno Patat 11:12
afbeelding van Techno Patat

Omdat het de S-klasse is :-)? Die mag toch wel wat meer hebben dan de C-klasse :p? En de V12 telt eventjes niet mee :D!

Yvesw 11:17
afbeelding van Yvesw

@Patat: Als je een broodmachine hebt van 2 vierkante meter dat 100 broden per uur kan bakken of ééntje van 1 vierkante meter dat 120 broden per uur kan bakken en minder energie opslurpt... waar zou jij voor gaan? Juist ja. :-)

John 12:37
afbeelding van John

Als je het zo bekijkt, dan denk ik dat Mercedes hun broodje wel gebakken is :-D

Techno Patat 13:36
afbeelding van Techno Patat

Als die ene bij m'n buurman staat en die andere staat nergens kies ik voor die andere :-)! Ik moet niet doen wat m'n buurman doet, ik moet doen wat anders is en me een uniek randje geeft dat de klanten een meerwaarde hebben in mijn winkel. Beter is niet altijd beter, anders daarentegen :p?

En een snelle 4l V8? Vanwaar kennen we dat nu weer :p? Oh wacht, van overal misschien :D?

Yvesw 13:43
afbeelding van Yvesw

Ik volg je. Alleen tja... Mercedes heeft zwaar geïnvesteerd in de 4-liter en die moet nu renderen in liefst zoveel mogelijk modellen. Kan me sowieso inbeelden dat de boekhouders al een rare snuit trekken als ingenieurs afkomen met de vraag of ze geen nieuwe V8 mogen ontwikkelen. :-) 2-liter diesels, daar krijgen de boekhouders het warm van!

Dus geniet nog van die V8 zolang het kan (ongeacht de inhoud). Want binnen 5 jaar praten we over viercilinders met elektrohulp. #SadPanda

Techno Patat 21:09
afbeelding van Techno Patat

Ik hou het nog eventjes bij mijn V6, die zingt al heerlijk! Maar ooit, ooit komt die 6.2 toch in de garage! Al moet ik er anderhalve nier voor verkopen ;-)!

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws