Het vlaggenschip van Mercedes wordt in een opgefrist jasje gestoken dat kan schermen met meer comfort, ultramoderne technologie en de inhuldiging van de langverwachte zes-in-lijn. Je moet uitpakken om op de troon te kunnen blijven zitten.
De troon leek even in gevaar. Want met de nieuwe BMW 7 Reeks, nog nieuwere Lexus LS en de dit najaar op til staande Audi A8 zag het er naar uit dat de Mercedes S-Klasse eind 2017 plots zou gekatapulteerd worden tot oudste van het pak. Daarom dat Mercedes ingrijpt en de al sinds 2013 op de markt zijnde S voorziet van een stevige facelift. Nu ja, de gezichtslift op zichzelf blijft vrij bescheiden.
Mercedes beperkt zich namelijk tot de typische herwerkte bumpers en aangepaste grille. Die krijgt afhankelijk van de motorisatie andere spijlen en neem je een S in Maybach-plunje, dan kan er zelfs een subtiel Maybach-logo vanaf in de grille. Belangrijker zijn de standaard led-lichten rondom en nieuwe optionele adaptieve kijkers met multibeam-functie en automatisch dimmende grootlichten. Om maar te zeggen dat subtiliteit de plak blijft zwaaien bij de S-Klasse.
Op het scherpst van de snee
Idem binnenin. Waar een eigenaar van een pre-facelift-exemplaar een nieuw stuurwiel zal opmerken en wat andere houtsoorten. Evenwel nieuw tijdens het rijden is de Energizing-functie. Een Mercedes-trucje dat alles van klimaatregeling over binnenverlichting tot massagestoelen en parfumsysteem gebruikt om verschillende sferen te creëren binnenin en zo de chauffeur even op te peppen of juist tot rust te laten komen.
Of zo'n relaxatieprogramma van tien minuutjes helpt als je al drie kwartier stil staat op de binnenring van Brussel, dat hangt natuurlijk van je ingesteldheid af. Geef je daar geen moer om, dan zal je blij zijn dat Mercedes alle laatste connectiviteittechnologie in de S-Klasse plant om je smartphone te paaien. Zo kan je hem voortaan draadloos opladen, gebruiken als stuur om vanop afstand je wagen in en uit smalle plaatsen te rijden en gewoonweg als sleutel. Al zal je dan wel met straffer gerief dan een Nokia 3310 moeten aandraven.
Op het zachtst van de snee
De technologie buiten de cabine is ook om duimen en vingers af te likken. Denk aan de curve-functie die de wagen tot 2,65 graden mee laat hellen in bochten en de 'magisch tapijt' dat verkeersdrempels doet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Van kleinere broer E-Klasse neemt de S verder de verregaande autonome technologie over. Zo wisselt de S zelfstandig van rijvak op de autostrade als je dat beveelt en vertraagt de limousine niet enkel meer autonoom om te stoppen voor een obstakel voor zich maar kan de wagen dankzij samenwerking met navigatie ook afremmen voor een kruispunt, rotonde en zelfs een scherpe bocht.
Zes-in-lijn
Voorin misschien wel de meest interessante nieuwigheid, want de al jaren van jetje gevende V6 diesel wordt bedankt voor bewezen diensten en mag plaats ruimen voor een zes-in-lijn met twee turbo's. Die is niet enkel zuiniger maar ook serieus krachtiger. Of hoe klinkt een 340 pk en 700 Nm sterke diesel je in de oren? Dat dachten we ook. Mag het wat braver, dan komt de zes op een rij ook met 286 pk en 600 Nm.
Benzinerijden doe je meteen met de 4-liter V8 vanuit kleiner - nu ja, 'kleiner' - AMG-gerief. 469 pk en 700 Nm sterk is dat blok. Ga je voor de échte AMG, de S 63 4MATIC+, dan schroeven ze het vermogen van die V8 op naar 612 pk. Nog zotter is natuurlijk de S 65 met 630 pk en 1.000 Nm sterke V12. Gaan de oren van je boekhouder nu aan het fluiten, dan is het interessant om weten dat er op termijn ook nieuwe zes-in-lijn benzines hun opwachting maken waarbij het blok eveneens zal gebruikt worden voor een S-Klasse met fiscaal vriendelijke stekker.
Je weet alvast dit najaar wat kopen om indruk te maken op de parking van het jaarlijks CEO-congres...
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 11 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden