Stilaan een plantenwinkel, de Citroën-dealer, want ook de C5 Aircross krijgt Cactus-invloeden. Al begint hij ook aan een nieuwe verhaal in de Citroëngeschiedenis. Met de terugkeer van de befaamde hydraulische rij-ophanging en een 300 pk sterke plug-inhybride. Moderne plant, deze C5 Aircross.
Het Frans broertje van de Peugeot 3008, deze C5 Aircross. Met Cactus-invloeden in overvloed, stevige chromen omlijsting aan de zijruit en een interieur dat uniek speelt met de gedeelde bouwcomponenten van het platform. Niet geheel verrassend lijnt de C-segment SUV zoals de Aircross Concept die de Fransen enkele jaren geleden toonden. En hoewel hij het platform deelt met 3008, breekt hij op sommige mechanische vlakken hard met die rakker.
Dat platform kent zich als EMP2 en zit momenteel dus al onder de Peugeot 3008 en trekt later nog richting de Opel Grandland X. Waardoor rakkers nog voor een conventionele ophanging gaan introduceert Citroën haar 'progressieve hydraulische kussens' op de C5 Aircross. Nee, de hydraulische ophanging van weleer is daardoor niet terug - en zal ook nooit meer terugkomen - wel moet moderne technologie het zelfde gevoel opwekken.
Airbump & demperbump
Specifiek gaat het over twee hydraulische bumps aan elke hoek van de wagen die er voor moeten zorgen dat de gehele ophanging op het einde van zijn Latijn (lees: bij harde compressie of expansie) geen klap geeft maar net nog dat tikkeltje afgeremd wordt. Wat moet zorgen voor een ongezien comfortabele rit zoals de Citroëns van vroeger met hydraulische ophanging.
Voor de vooruitgang een 130 pk sterke 1.2 driecilinder benzine, een 165 pk sterke viercilinder (1.6) en dieselmotoren met maximaal 180 pk. Op termijn volgt een plug-inhybrideversie met een 200 pk sterke benzinemotor voor en twee elektromotoren op de achteras die het totaalvermogen doen stijgen naar 300 pk. CO2-waardes heeft Citroën nog niet van die versie al gaan ze er nu al prat op dat je er 60 kilometer puur elektrisch mee moet kunnen rijden.
Eind dit jaar verschijnt de C5 Aircross in het Chinese straatbeeld. In Europa moeten we evenwel wachten tot het najaar van 2018.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 20 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 22 uur geleden