Terwijl Duitse justitie invallen pleegt bij het hoofdkwartier van Audi omtrent dieselgate heeft het merk met de vier ringen vandaag ook haar jaarlijkse persconferentie gehouden. Een wat verpest feestje dus voor het Duitse merk.
Audi steekt niet onder stoelen of banken dat het - samen met moederbedrijf Volkswagen - een heftig 2016 achter de rug heeft. Met impact trouwens, want het merk zag haar Return On Sales slinken met 37 procent naar 3.1 miljard. Slecht nieuws voor aandeelhouders, anderzijds; je bedrijf weet nog steeds 3.1 miljard binnen te halen, dat is geen klein zakgeld.
De jaarlijkse persconferentie stond echter wat in de schaduw van de invallen deze ochtend. De Duitse politie legde namelijk beslag op documenten en gegevens in het hoofdkantoor van Audi in Ingoldstadt en in de fabriek in Neckarsulm. Die documenten moeten meer info geven over de 80.000 3.0 V6 TDI's die al dan wel of niet in Noord-Amerika verkocht werden met sjoemelsoftware.
1.63 miljard opzij
Audi zelf gaat niet te hard in op de invallen maar wist tijdens haar persconferentie wel te zeggen dat het een stevige 1.63 miljard opzij heeft gezet om alles omtrent het schandaal op te lossen en uit te klaren. Waardoor duidelijk wordt dat Audi de aantijgingen niet onderschat, want het jaar voordien zette het amper 228 miljoen euro opzij. Belangrijkste voor Audi alvast is dat het op het einde van de dag nog steeds omzet draait. Zelfs met het negatieve daglicht op zich gericht.
Het kijkt dan ook volop naar de toekomst, waar elektrische aandrijvingen en autonome wagens een steeds belangrijker deel van uit zullen maken. Zo spreekt het van twee nieuwe SUV's tegen 2019, drie elektrische wagens tegen 2020 en opvolgers voor belangrijke modellen (lees: A6, A8) in 2018. Daarnaast richt het een nieuwe onderneming op; Autonomous Intelligent Driving GmbH. Dat bedrijf zal zich bezig houden met het ontwikkelen van autonome tech voor het merk met de vier ringen.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden