Jawel, hoewel hij al sinds 2014 sporadisch de revue passeert is het nu pas helemaal echt officieel voor deze A110. Waardoor we het niet langer enkel met looks moeten doen maar ook de technische details kunnen voorleggen. Eindelijk.
Net zoals de Alfa Romeo 4C is deze Alpine A110 er eentje van lange aard. Origineel een gezamenlijk project van 2012 tussen Caterham en Renault. De deal sloeg echter af waardoor Renault op eigen houtje verder moest. Vijf jaar later is het dan eindelijk zo ver, na ontiegelijk vele concepts en plaagprentjes. En het mag gezegd worden, de specificaties zet hoe mensen denken over Renault even helemaal op hun kop.
Niet raar natuurlijk, want deze A110 krijgt dan ook geen diamant opgeplakt. Wel zal hij als Alpine verkocht worden en wordt daarmee meteen het Franse sportwagenmerk nieuw leven ingeblazen. Ook duidelijk aan de looks, want deze A110 is een moderne interpretatie van de evenzeer A110 genaamde bolide uit de jaren 70. Evenwel valt er moderner gerief onder de kap te rapen, want Renault Sport kwam op de proppen met een 1.8-liter viercilinder turbobenzine met 252 pk en 320 Nm. Waarmee je meteen ook het blok voor de nieuwe Renault Mégane R.S. te pakken hebt trouwens.
Motor centraal
In de A110 is het blok alvast goed voor een sprint naar de honderd in 4,5 seconden dankzij een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Al zal het leeggewicht van 1.103 kilogram (dat las je goed) er ook wel iets mee hebben te maken. Rap op snelheid maar ook snedig tot stilstand. Althans, die taak Brembo toebedeeld. Die maakten van de A110 meteen gebruik om een wereldpremière voor te stellen. Geen spannend edelmetaal verwerkt in de schijf, wel een geïntegreerde parkeerrem in de klauw achteraan. Goed voor een gewichtsbesparing van 2,5 kilogram.
Om nog even terug te komen op die turbobenzine, die ligt net zoals bij de Porsche 718 Cayman centraal. Goed voor de gewichtsverdeling (44/56), minder goed voor de koffer natuurlijk. Al kan je achter nog steeds 100 liter kwijt en voorin 96 litertjes. Met die Cayman hebben we meteen ook de grootste rivaal aangehaald trouwens. Want ook op prijsgebied zou de Alpine A110 in diezelfde klasse spelen. Het is te zeggen, voor de prijs van een isntap-Cayman (lees: 54.000 euro) zal je een rijkelijk uitgeruste A110 hebben. Of dat genoeg is om klanten af te snoepen, dat zullen we in de herfst zien, want dan krijgen de eerste klanten hun Fransoos op de oprit.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 16 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden