Want in de US of A kan je moeilijk aanrollen met een 1-liter driecilinder. Zichtbare einddempers en 201 pk, dat krijgen Amerikanen voorgeschoteld in de vorm van de Elantra GT, het overzees broertje van de i30.
Hyundai zal net zoals bij de vorige generatie i30 haar nieuw exemplaar naar Amerika sturen. Daar verliest 'ie z'n i30-badge om plaats te maken voor Elantra GT. Samen met die oversteek blijven de Europese motoren aan de douane plakken. Waardoor ze in de VS geen 1.4 Turbo, 1-liter driecilinder of diesel onder de kap krijgen. Wel meer op Amerikaanse leest geschoeide blokken (lees: groter, minder zuinig en krachtiger).
Nee, een V6 krijg je niet, wel een atmosferische 2-liter viercilinder benzine met 162 pk of een 1.6 T-GDI (vanuit de i30 Turbo met 201 pk. Of die Turbo-variant ook terug naar onze Europese i30 komt, dat is momenteel niet duidelijk. Al krijgt die in de VS wel twee stevige einddempers waardoor de i30 plots stukken meer cachet krijgt.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden