Toekomst van luxewagens: 'Butlerdienst, globale autoclub en OLED laagjes op het dashboard'

bentley-future_03

Althans, daar ziet Wolfgang Dürheimer luxemerken in de toekomst naar toe gaan. Wolfgang wie? Wolfgang Dürheimer, de CEO van Bentley...

Vraag het elk automerk en ze zullen met subtiel natte plekjes onder hun oksels een antwoord erop proberen te vinden; 'Hoe gaan automerken de komende 20 jaar evolueren'. Want met autonome tech en Generation C in opmars (opvolgers van de Millennials waarbij 'connectiviteit' het sleutelwoord is) komt er een kleine bom te liggen onder de structuur die bijna een eeuw wordt gehanteerd. Want plots is een auto geen gebruiksobject meer maar wel een dienst. En als de auto toch een dienst wordt, dan heeft de klant geen nood aan 85 verschillende uitvoeringen van één model of anders gevormde afgeleiden.

bentley-future

Dat begrijpen ze bij Bentley maar al te goed, waardoor het CEO en bestuurslid Wolfgang Dürheimer een goed idee leek om zijn visie te delen met de wereld tijdens het Automotive News World Congress in Detroit. Zo is hij er van overtuigd dat toekomstige kopers zeer verschillende verwachtingen zullen hebben van een luxewagen dan het momenteel het geval is. Toegang tot de meest moderne technologie zal daarbij een sleutelrol spelen. Al nuanceert Dürheimer meteen door te stellen dat technologie op zichzelf nooit genoeg is.

"Technologie op zichzelf is koud en kan daardoor nooit oprecht luxueus zijn. We mogen nooit de menselijke toets verliezen'.

Die toets hoopt het merk te brengen door een dun laagje van OLED-schermpjes over een houten dashboard te draperen. Hout dat trouwens op een ecologisch verantwoorde manier gekapt is. Want ook dat vinden klanten in de toekomst belangrijk.

bentley-future

Ok James, breng de Bentley voor

Tenslotte zijn ze bij Bentley niet blind voor het feit dat de auto binnenkort misschien niet eens meer een privé-object zal zijn. Waardoor het merk nadenkt over een globale autoclub die klanten in staat zal stellen om geen wagen te beschikken maar wel de toegang biedt tot 'een luxueuze mobiliteitsoplossing in geselecteerde steden rond de wereld'. Een soort van Luxe-UBER zeg maar.

bentley-future

Eentje die je misschien ook zal kunnen gebruiken voor het ophalen van een portie meeneemchinees, want Bentley plant haar butlerdiensten verder uit te breiden. Of Wolfgang Dürheimer het bij het recht eind heeft met zijn visie, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Al kunnen automerken de markt altijd kneden naar wat ze zelf willen. Of hoe anders verklaar je het succes van de Crossover?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws