Meer ruimte en een uiterlijk met extra kruiding, de derde generatie Picanto moet Kia wat sterker positioneren in segmenten van de kleine stadswagens.
De Kia Picanto stond altijd wat in de schaduw van het bekender gerief uit het A-segment. Denk maar aan de Fiat 500, Renault Twingo en Hyundai i10. Generatie drie moet het kleintje wat uit die schaduw zetten. Door straffere looks, meer ruimte en een hoogwaardig interieur.
Dat uiterlijk laat zich alvast over dezelfde proporties draperen. Al werden de wielen wat meer richting de hoeken geduwd. Kortere overhangen voor en achter dus die de Picanto wat stoerder op z'n pootjes laat staan. Zeker wanneer je hem tooit in de optionele GT-Line. Een pakket dat ook gerief zoals de Sportage omtovert van braaf naar bruut. In het geval van de A-segmenter toont zich dat in rode accenten rondom en bumperwerk dat voor uitpakt met uitgeklopte koelsleuven en achteraan met een stevige einddemper.
't mag wat meer zijn
De wielen naar de uithoeken van de carrosserie sturen heeft trouwens ook positieve gevolgen voor de binnenruimte. Al geven de Zuid-Koreanen nog geen exact cijfer mee. Wel een plaatje van dat interieur en daarop kunnen we aflezen/ afkijken dat het gebruikte materiaal er een stevig stap op vooruit gaat. Net zoals de algemene look, want het speelse maakt plaats voor fraaie accenten en een volwassen instrumentencluster. Je zou het bijna Duits noemen, al doet dat misschien de Zuid-Koreanen wat oneer aan.
Sportieve GT-looks tekenen present, naar de motoren is het momenteel nog gissen. Want ook die houdt Kia geheim tot een latere datum. Al is het niet onlogisch dat de 1-liter driecilinder van het merk voorin komt te liggen. Met een uiteenlopende waaier aan vermogens dat kan oplopen tot wel 120 pk. Een diesel moet je waarschijnlijk niet verwachten in het kleintje.
Verwacht de nieuwe Koreaan niet op het autosalon van Brussel, wel zal hij zijn debuut maken op het autosalon van Genève in maart.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden