Mazda heeft een prijs geplakt op haar MX-5 RF. Voor zo'n roadster met Targadak moet je 3.500 euro extra in de geldzak steken, waardoor je minstens 26.090 euro kwijt bent. Of het die meerprijs waard is?
Fan van de MX-5 maar krijg je het niet warm van zo'n stoffen dakje? Dan zal je voor de RF moeten gaan. Die kieskeurigheid zorgt evenwel voor een meerprijs, want de Japanners vragen 3.500 euro extra om zo'n Targadak op je roadster te schroeven. Al zal Mazda de eerste zijn om dat tegen te spreken, want waar de Roadster nog een complete instapper heeft (Skymove), begint de RF bij een uitrustingslijn hoger (Skydrive). Waardoor het prijsverschil in principe maar 2.500 euro is.
De technische verschillen dan? Om te beginnen een meergewicht van zo'n 50 kilogram. Op een auto van een ton geen klein grammetje. Prestatiegewijs is het verschil dan weer miniem. Want snelt de Roadster in 8,3 seconden naar de honderd (met 131 pk), dan heeft de RF er 8,6 seconden voor nodig. Het normverbruik ligt 0,1 l/100 km hoger (6,1) terwijl de CO2-uitstoot met 3 eenheden stijgt (142 gram).
Of de RF daadwerkelijk zijn opcentiemen waard is, dat kunnen we pas volgend jaar zeggen, wanneer we de kleinste Targa in Europa aan de tand kunnen voelen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden