Toyota's nieuwe aandrijflijnen staan klaar in de startblokken

toyotahybrid

Met 17 varianten van 9 motoren, 10 versies van 4 versnellingsbakken en 10 uitvoeringen van 6 hybridesystemen is het wel duidelijk; Toyota wil zich de komende jaren stevig herpositioneren in autoland. En dat is goed nieuws voor de klanten.

Op vijf jaar tijd moeten we een compleet nieuw aanbod van aandrijflijnen zien bij Toyota (en Lexus). Al hoeven we niet zo lang te wachten, want in 2017 geeft het Japanse merk al het startschot voor een nieuwe 2.5-liter viercilinder (denk Lexus IS 300h), twee aandrijvingen en een nieuwe generatie van haar hybridesysteem. Goed voor een verbetering van 20 procent in verbruik.

Even naar die 2.5-liter. Een blok met hetzelfde volume gebruikt Toyota momenteel al in de hybrideversie van de Lexus 300h-uitvoeringen. De nieuwe variant moet het startschot geven van de Dynamic Force Engines. Die motorenfamilie moet kunnen pochen met de beste thermische efficiëntie in de wereld én - ten opzichte van haar voorgangers - betere prestatiecijfers. Want laat ons eerlijk zijn, die vallen tegenwoordig wat magertjes uit bij Toyota.

toyota-2017-powertrain

HSD II

Interessant voor hybriderijders zal ook het uitrollen van Hybrid System II zijn. Dit systeem is kleiner, lichter en efficiënter dan voordien en beschikt over betere reageertijden. In samenwerking met een plug-inaandrijving kan het systeem trouwens voor een extra boost zorgen bij de acceleratie.

Tenslotte zal het merk een nieuwe 8-traps en 10-traps automaat introduceren. Die Direct Shift-8AT en Direct Shift-10AT maken hopelijk komaf met de CVT's die je in sommige modellen tegenkomt. Al is dat niet helemaal duidelijk.

Al de veranderingen moeten er alleszins voor zorgen dat Toyota tegen 2021 17 nieuwe motoruitvoeringen heeft (gebaseerd op 9 motoren), 10 versnellingconfiguraties (gebaseerd op 4 versnellingsbakken) en 10 hybride-uitvoeringen (gebaseerd op 6 hybridesystemen).

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie