Op het eerste gezicht een gewone Ioniq - als je die al gewoon kan noemen -, onderhuids een plethora aan autonome technologie. Waardoor ook de Zuid-Koreanen zich in de strijd van de zelfrijdende auto werpen.
Doet de éne het met de grote trom, dan houdt de andere zich iets meer op de achtergrond. Dat laatste lijkt het geval van Hyundai, want zonder écht al te veel boeh of baah maakt het merk haar IONIQ autonomous concept wereldkundig. Die beschikt over genoeg radarmateriaal om een Coyote kadul te laten slaan en stelt zich daarmee in staat om, zoals zijn naam al impliceert, op zichzelf te kunnen rijden.
Belangrijker, Hyundai stelde zichzelf voorop om het systeem zo simpel mogelijk te houden. Waardoor het in de toekomst geen huzarenstukje is om de tech in andere modellen te krijgen. Die 'tech' bestaat trouwens uit een LiDAR systeem, drie camera's rondom, GPS antenne, mappingsoftware en dodehoekdetectie. Klinkt simpel, toch?
Hyundai test alvast op dit moment drie exemplaren (samen met twee autonome Tucson waterstofwagens) in haar ontwikkelingscenter in Namyang. Tegen januari hoopt het merk alvast present te zijn op de Consumer Electronics Show (CES) met twee Ioniq's die in staat zijn om zichzelf veilig te piloteren op drukke wegen met herkenning van schoolzones, stoplichten, verkeersdrempels, honden zonder leiband, spelende kinderen en winkelcentra.
Want geef toe, een Ioniq die een winkelcentrum in knalt, het zou slechte reclame zijn voor Hyundai.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden