De grondlegger van het Kodo-design gaat aan zijn tweede generatie. Daarbij geen revolutie op de CX-5, eerder evolutie, waarbij lijnen een stuk fijner worden getrokken en opgewaardeerde technologie zijn intrede mag doen.
Vier jaar, zo lang heeft de eerste generatie CX-5 het moeten uitzingen. Waar er bij de meeste merken rond die tijd wordt gekozen voor een grondige facelift, stelt Mazda gewoonweg generatie nummer twee voor. Al moet gezegd worden; ongetrainde ogen zouden hier zo maar een facelift in zien. Toch zijn er structureel serieus wat veranderingen aan de CX-5, waardoor Mazda dus van een compleet nieuwe generatie spreekt.
Visueel blijven de grote Kodo-lijnen intact, koplamp en achterlichten ogen voortaan een stuk minder plomp. Frontaal groeit de grille exuberant en krijgt 'ie een subtiel 3D-effect. Achteraan nog steeds twee einddempers en - knipoog naar de MX-5 - een afgesneden koffer. Nieuw kleurtje van dienst is Soul Red Crystal, denk Mazda-rood maar dan met drie lagen voor meer dieptegang.
G-Vectoring
Binnenin keek de nieuwe CX-5 goed naar broertje 6 en MX-5. Waardoor het navigatiescherm voortaan op het dashboard zit en de ventilatiemonden een stukje mogen stijgen. Motorisch blijft het bij het oude. Waardoor de 2.2 Skyactiv-D diesel, 2.0 Skyactiv-G benzine en 2.5-liter Skyactiv-G benzine present tekenen.
Paradepaardje voor de CX-5 wordt de implementatie van G-Vectoring Control, een systeem dat autorijden nog net dat stukje aangenamer moet maken.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden