Seat is misschien wel het kneusje van de Volkswagen Group, de Spanjaarden dumpen doen de Duitsers alvast nog niet. Volgend jaar volgt er namelijk een stevig modellenoffensief om het merk terug op rails te krijgen. Lukt dat niet, dan zijn er evenwel geen zekerheden meer.
Ooit het jongsportieve merk van de Volkswagen Groep, anno 2016 in een stevige identiteitscrisis verzeilt geraakt. Deels de schuld van Skoda, dat ander merk in handen van Volkswagen. Die trekken namelijk meer en meer de kaart van design waardoor ze én praktisch én betaalbaar én knap zijn. Een formule die werkt, gezien de verkoopcijfers. Cijfers die Seat alvast niet kan voorleggen, want het merk is op z'n minst gezegd wat aan het slabakken. Al is de Ateca dat schip wat boven water aan het houden.
Daar komt gelukkig/ hopelijk in 2017 verandering in, dat wisten ze met grote trom te vertellen op het autosalon van Parijs. Want de hard roeiende Ateca zal bijstand krijgen van een opgefriste Leon, de vijfde generatie Ibiza én de Arona. Die laatste zal potten moeten breken in het crossover-segment en de fundamenten van de Ibiza gebruiken om op verder te bouwen. Denk dan ook een rivaal voor de Renault Captur, Peugeot 2008 en consorten.
Het grootste productoffensief ooit in de geschiedenis van het merk zal alvast bepalen hoe rooskleurig de toekomst van Seat zal zijn, want met heel de dieselgate-affaire is het niet ondenkbaar dat Volkswagen op een bepaald moment stevig zal moeten snoeien.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden