Bij Land Rover hebben ze er een nieuw topmodel bij. Want wat de Range Rover voor de Range Rover-lijn is, is de Discovery voor de Discovery-lijn. Die Discovery liet zich bouwen op zeven pijlers maar laat vooral zijn hoekige voorganger achter zich.
Het perfecte evenwicht tussen de Range Rover en de Defender, dat was altijd het doel van de Land Rover Discovery. Of in andere woorden; een beest op het onverharde, dat ook over de nodige luxe beschikt. De derde generatie moet zich meer dan ooit kwijten van die taak. Al bouwt Land Rover hem naar eigen zeggen op zeven belangrijke pijlers. Van de zeven zitplaatsen, over een lichtere bouw tot een ware opbergverslaving. De vier andere pijlers? Die gaan over veiligheid, humanitaire doeleinden, de tech aan boord en het design.
Dat design is misschien wel de grootste revelatie van deze Discovery. Want hoewel het er al zat aan te komen na de lancering van de Discovery Sport veilt Land Rover elk hoekig kantje van de vorige generatie af. Het resultaat is daardoor misschien wel wat minder uitgesproken als voordien (frontaal zou je hem kunnen vergissen met een Evoque of Range Rover Sport), LR poogde evenwel enkele knipogen naar vroeger te herbergen. Kijk maar naar de achterkant met asymmetrische kofferklep.
Zeven plaatsen
Extreem gedateerd was het interieur van de vorige generatie niet, al ontbrak het wat aan moderne spielerij met knopjes en schermpjes. Die teken anno 2016 present. Meer nog, de Brit herbergt maar liefst 9 USB-poorten en een wifi-hotspot voor 8 toestellen.
Klinkt als een hoop, al mag je niet vergeten dat de Discovery plaats biedt aan 7 inzittenden. Hoewel Land Rover pocht dat er in de koffer twee volwassenen kunnen plaatsnemen, lijkt het er toch op dat die twee zitplaatsen vooral voor korte ritjes zijn.
Enkele boomstammen er af
Net zoals met generatiewissel van de Range Rover kan de Discovery pochen met een stevige gewichtsafname. Door het toepassen van een nieuw platform dat voor een groot deel uit aluminium wordt opgetrokken kunnen de Britten tot 480 kilogram sparen tegenover zijn voorganger. Nog eens, bijna een half ton minder om mee te zeulen. Dit zorgt niet enkel voor een grote impact op de rij-eigenschappen maar ook op het verbruik.
Het resultaat is de mogelijkheid om een kleine 2-liter viercilinder voorin te lepelen. De ondertussen bij Land Rover en Jaguar bekende Inginium-motor die eveneens uit aluminium wordt opgetrokken. Dat dieselblok is goed voor 180 pk en een normverbruik van 6 l/100 km (159 g/km CO2). De SD4-variant ervan schroeft in totaal twee turbo's op het blok waardoor het vermogen stijgt naar 240 pk en 500 nm (6,3l/100km en 165 g/km CO2)/
Daar boven plaats Land Rover evenwel nog twee V6-motoren. Een 3-liter diesel met 258 pk en 600 Nm die er ook nog in een fiscaal vriendelijke versie komt met 211 pk en een 3.0 V6-benzine met compressor die 340 pk en 450 Nm naar de vier wielen stuurt.
Vanaf lente 2017 is de nieuwe Discovery beschikbaar bij je plaatselijke Land Rover-dealer met een vanafprijs van 51.700 euro.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 16 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden