Vier generaties lang het schattig karretje van het segment, nummer vijf gooit het over een compleet andere boeg. Want de nieuwe Micra trekt de kaart van het futurisme. Of oma en opoe daar mee kunnen leven?
Ze waren een beetje de richting kwijt met de Micra bij Nissan, want de laatste in lijn was een wereldauto die de herkenbare ronde vormen inruilde voor een generische styling. Met nummertje vijf staat de Micra er echter helemaal terug, want hij werd specifiek voor Europa ontwikkeld en lijkt te zijn vergeten wat zijn geschiedenis is. Het aaibaar uiterlijk is namelijk vergeten tijd, scherpe lijnen nemen de overhand.
Het resultaat gelijkt daardoor stevig op de SWAY conceptwagen die Nissan eerder toonde. Een designkeuze die wij op de redactie alvast kunnen smaken. Al oogt het front wat raar met de relatief kleine toegespitste grille.
Luidsprekers naast je oor
Uiterlijk expressief, binnenin iets braver. Al kan je natuurlijk maar zo ver gaan in het B-segment. Nissan pocht alvast met de interieurruimte en een Bose-geluidsysteem waarbij er luidspekers in de hoofdsteunen zitten (een trucje vanuit de Mazda MX-5).
Al zet de Japanners ook hard in op veiligheid, want Lane Departure Prevention (primeur in dit segment) en Intelligent Emergency Braking met voetgangerssignalering tekenen present. Daarnaast beschikt de nieuwe Micra over belangrijke bouwstenen om autonoom rijden verder uit te werken. 't Is maar dat je het weet.
Geen botsbal
Dat Nissan een jonger publiek probeert aan te spreken blijkt niet enkel uit de styling, want ook onderhuids verlegt Nissan de focus op rijplezier. Active Ride Control zorgt voor minder deinen wanneer je over hobbels rijdt terwijl Active Trace Control onderstuur fnuikt. Een ideale combinatie van meer rijcomfort en vlotter rijgedrag dus.
Voor de voortuitgang hebben de Japanners twee blokken in de rekken liggen. Een 0.9 driecilinder benzine met 90 pk en een 1.5 viercilinder diesel met eveneens 90 pk. Op termijn komt Nissan nog met een instapper van 73 pk dankzij een atmosferische 1-liter benzine. Al laat je die misschien best links liggen.
In het eerste deel van 2017 start Nissan met de verkoop van haar nieuwe Micra.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden