RIP: BMW Z4 (2009 - 2016)

bmw-z4-finale

Dat we niet aan het zeveren waren in onze tripletest toen we zeiden dat de Z4 diep in de winter van zijn carrière zit. Want op 22 augustus liep de laatste Z4 van de band. Een knaloranje exemplaar met meteen ook de laatste N54 drieliter zes-in-lijn aan boord van BMW. Het lijkt wel een subtiele knipoog naar de 1M.

De dienstplicht van de Z4 zit er op bij BMW. Want na 7 jaar mag de roadster op pensioen. De E89 - als we even geeky mogen gaan - wist tijdens zijn carrière zo'n 115.000 keer over de toonbank te vliegen. Het allerlaatste model is geen 18i met minivelgen en een basiskleur, wel een sDrive35is getooid in Valencia Orange. Misschien wel een subtiele knipoog naar de BMW 1M, want die maakte eveneens gebruik van de N54 zes-in-lijn die nog onder de kap huist van de Z4.

Dat blok verdwijnt nu ook samen met de Z4, want bij ongeveer alle andere modellen in het gamma doe je het tegenwoordig met de N55 zes-in-lijn. Die heeft geen twee turbo's meer, wel een enkele twinscrollturbo. Waardoor het einde van de Z4 een groter afscheid is dan je eigenlijk denkt.

Z5?

Al wordt er achter de schermen natuurlijk naarstig gebouwd aan de opvolger. Een naam hebben we nog niet (wel codenaam G29), al is het niet ondenkbaar dat na de Z3 en Z4 zal gekozen worden voor Z5. Wel is geweten dat de roadster samen wordt ontwikkeld met Toyota en naar alle waarschijnlijkheid het metalen dak links laat liggen en terug naar een stoffen exemplaar gaat.

Ongeveer alle andere info houdt BMW geheim in de diepste bunker die ze hebben liggen. Waardoor het ook raden is naar een lanceringsdatum. Al is er geweten dat begin 2018 de Magna Steyr’s fabriek in Oostenrijk zal beginnen met de productie van 'een Toyota en een BMW'. Dus ja, qua indicatie kan dat wel tellen natuurlijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws