Subaru BRZ aan de facelift, krijgt 'Track Mode'

subaru-brz-facelift

Op de Amerikaanse perssite van Subaru stond kortstondig de facelift van de BRZ in vol ornaat. Waardoor we weten hoeveel de opgefriste coupe zal verschillen van zijn eveneens opgefrist broertje bij Toyota, de GT86.

Toyota gaf haar GT86 een facelift, dus was het maar een kwestie van tijd voor ook Subaru het tweelingbroertje in het fris zou steken. Daarvan werden eerder al plaatjes gelekt, maar nu krijgen we een volledig zicht. Nu ja, op de voorkant althans. Die wordt aangescherpt met accenten van de BRZ STI Concept waardoor de koelsleuven aan de uiterste zijden wat stoerder ogen.

Verder zien we opgefriste koplampen in full-LED en - jawel hoor - een hoger aluminium spoilertje achterop dat in zwart of koetswerkkleur komt. Al missen we beeld van de achterzijde om daar een oordeel over te vellen. Het interieur profiteert van een 'klein' 4,2-duim LCD-schermpje in de instrumentencluster waarin verschillende informatie genre G-kracht, stuurhoek en oliedruk kan weergegeven worden. Het lederen stuur werd eveneens onder handen genomen net zoals verschillende knopjes in het interieur.

Meer kracht, nu ja

Niet enkel nieuw bumperwerk te rapen bij de facelift, ook het 2-liter boxerblok werd onder handen genomen. Nee, nog steeds zonder turbo, maar wel met nieuwe kleppen, nokkenas, cilinderhoofden, aluminium intake en hertekende uitlaat. Het resultaat van deze aanpassingen? 205 pk en 211 Nm. Puur op papier een winst van 5 pk en 6 Nm. Al gaan we er vanuit dat de gretigheid een stuk hoger licht.

subaru-brz-facelift

Zeker omdat de zesbak een lagere ratio krijgt (van 4.1 naar 4.3:1) waardoor sprinttijden sneller af te werken zijn. Het Torsen gelimiteerd slipdifferentieel tekent eveneens present.

Performance Package

Net zoals voordien zet Subaru (en Toyota) niet in op pure motorprestaties, maar wel op rijdynamiek. Getuige ook de verregaande aanpassingen aan het onderstel. Veren, dempers en een stabilisatorstang achteraan zijn nieuw. Op specifieke plaatsen werd het chassis dan weer verstevigd terwijl de tractiecontrole je voortaan wat meer vrijheid (lees: schuifplezier) geeft. Straf genoeg om de sport-knop om te dopen tot 'Track'. Het zit maar in de naam natuurlijk...

Van plan om geregeld het circuit op te gaan, dan kan je best voor het *Performance Package * gaan. In ruil krijg je straffer remspul van Brembo, sportdempers van SACHS en specifieke 17-duims velgen.

Meer info - en plaatjes - krijgen we waarschijnlijk bij het officiële bericht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws