Europese en Amerikaanse constructeurs zoals BMW, Volvo en GM weten al langer dat ze, om een vuist te kunnen vormen tegen Tesla, op de proppen moeten komen met een gestandaardiseerde oplaadinfrastructuur voor al hun elektrische- en hybridewagens. Dat initiatief heeft nu een naam gekregen, het Charging Interface Initiative.
Tesla heeft over de gehele wereld haar supercharger-oplaadpunten, daarnaast is het een mengelmoes van oplaadpalen in vorm en soort. Dat maakt dat een grote groep potentiële klanten toch niet de stap durft zetten voor een elektrische wagen bij andere merken dan Tesla. Daar moet een einde aan komen. Waardoor Audi, BMW, Mercedes, GM, Porsche, Volvo en Volkswagen hun schouders zetten onder het Charging Interface Initiative, een missie die moet zorgen dat het Combined Charging System tot de standaard behoort.
Specifiek komt het er op neer dat zo'n oplaadsysteem in je straat enkelfasig laden kan combineren met snel driefasig laden. Zo heb je enerzijds wisselstroom met maximaal 43 kilowatt en gelijkstroom met maximaal 200 kW (in de toekomst misschien wel 350 kW). Technisch gebrabbel dat in mensentaal betekent dat je elke hybride- en elektrische wagen aan het systeem kan hangen. Misschien nog belangrijk is dat ze als groep de evolutie van het opladen willen standaardiseren, waardoor fabrikanten over de gehele wereld meer durven investeren in de technologie.
Of dat genoeg is Tesla's voorsprong in te halen, dat moet de toekomst uitwijzen. Anderzijds werken serieuze zwaargewichten samen, dus puur financieel is het al een uitgemaakte zaak. Echter heeft elk merk zijn eigen belang en willetje...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden