Hoewel hij uitpakt met ruige looks is de C4 Cactus alles behalve een offroadwaardig voertuig. Citroën, die passen daar nu een kleine mouw aan met het toevoegen van de Rip Curl editie.
Een kleine mouw? Inderdaad. Want ook deze in samenwerking met Australisch surfmerk Rip Curl ontwikkelde C4 Cactus trekt zichzelf verder op de voorpootjes. Waardoor het nog steeds geen zand- en moddervreter is. Eerder een stijlicoon, maar dan wel ééntje met het Grip Control systeem.
Dat systeem, uitgedokterd door de PSA-groep, zorgt er voor dat je met een voorwielaandrijver toch opmerkelijk meer grip hebt op verschillende ondergronden. Dit doen ze door het ESP-systeem naar de universiteit te sturen. Want zet je de draaiknop van Grip Control in Standaard, Zand, Off-road of Sneeuw, dan weet de ESP hoe hij zich op zo'n ondergronden moet gedragen. Al zullen de standaard Goodyear Vector 4Seasons banden ook een 'end helpen.
Kleurenfestijn met beschermplaten
Visueel herken je de Rip Curl-uitvoering vooral aan de stickers op de carrosserie en de witte accenten. Te vinden op spiegelkap en dakdragers. Als detail plaats Citroën (plastiek) beschermplaten onder de voor- en achterbumper. Toont stoer, beschermt uiteraard niet zo veel. Al heb je die Airbumps natuurlijk nog.
Binnenin oranje accenten op vloermat, gordel en luidsprekers. Qua uitrusting krijg je zowat alles mee dat Citroën te bieden heeft, van panoramisch dak tot infotainmentsysteem. Onder de kap enkel het potentste gerief. Te zeggen, een 110 pk sterke benzine (PureTech 110 S&S) en een 100 pk sterke diesel (BlueHDi 100). Beide motorisaties worden steevast gekoppeld aan een handbak. Of het feit dat het Grip Control-knopje op de plaats zit waar anders de knop voor de automaat vertoeft daar iets mee heeft te maken? Het antwoord daarop laten we aan de Fransen over.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden