Officieel: Hyundai Ioniq is Heilige Drievuldigheid (2016)

hyundai-ioniq-hybrid_01

Kiezen tussen benzine of diesel? Da's verleden tijd, want Hyundai is de eerste constructeur ter wereld die een wagen maakt die je kan krijgen als hybride, plug-inhybride of puur elektrisch. De toekomst volgens Hyundai, ofte, de IONIQ.

Hyundai heeft zichzelf een zware taak opgelegd, want het merk heeft als doel tegen 2020 het tweede grootste merk te zijn op de 'groene automarkt'. Daarvoor zal het maar liefst 22 eco-vriendelijke wagens introduceren. Genesis is echter deze Ioniq, een triootje van groen.

Beginnen bij het begin

Op de plug-inhybride en elektrische variant moeten we echter nog even wachten, want Hyundai rolt de Ioniq eerst uit als hybride zonder stekker. Daarvoor gebruikt het een 1.6 viercilinder benzine en een elektrische motor die zijn energie puurt uit een Lithium-Ion polymer batterij. Gezamenlijk zijn de krachtbronnen goed voor maximaal 141 pk en 265 Nm koppel. Belangrijk is dat de er geen continu variabele transmissie (lees: een zeurende CVT) de kracht naar de wielen stuurt. De Zuid-Koreanen kozen namelijk voor een nieuw ontwikkelde 6-traps automaat met dubbele koppeling.

hyundai-ioniq-hybrid_01

Hyundai gaat er dan ook prat op dat haar Ioniq een hybride is, maar rijdt zoals een toffe hatchbak. Daarvoor werden trouwens geen onderdelen bespaard. Zo gebruikt de Ioniq achteraan een multilink ophaning en zorgde Michelin voor unieke silica-banden rond de 17-duims velgen die, hoewel ze een lage rolweerstand hebben, potent voor de dag kunnen komen. Ook fijn, puur elektrisch kan je tot 120 km/u rijden.

Groentje

Op rijdynamiek lijkt Hyundai geen concessies te hebben gedaan naar de groene kant van de wereld, in het interieur doen ze dat in overvloed. Zo zijn de deurpanelen gemaakt van gerecycleerd plastiek, houtpulp en vulkanisch gesteente. Stoelen en matjes, die worden dan weer deels van suikerriet gemaakt terwijl de detailkleurtjes vanuit een eco-vriendelijke sojaboonverfpot komen. Juist ja, onze tofu wordt er ook spontaan hard van.

hyundai-ioniq-hybrid_01

Al is het niet al jaren-70-okselhaar wat de klok slaat. Het 7-duims infotainmentscherm huist namelijk het laatste inzage moderne technologie. Denk dan aan Apple CarPlay, Android Auto en enkele hybride-specifieke tabbladen.

De DAS omdoen

Samen met de Ioniq introduceert Hyundai ook haar nieuwe ECO-DAS-technologie (Eco-Driving Assistant System), een systeem dat onder andere gebruik maakt van de vooraf ingestelde navigatie en die informatie gebruikt (zoals route, verkeersdrukte) om te bepalen hoe het de batterijen op een zo meest efficiënt mogelijke manier kan gebruiken. In mensentaal: bij vertrek jaagt 'ie er niet alle batterijkracht door om dan de volgende 50 kilometer over lege batterijen te beschikken. Nee, ECO-DAS zoekt uit waar de beste plaatsen zijn onderweg om de elektrokracht aan te spreken.

Of er nog andere pientere technologie aanwezig is? Wel, Hyundai maakt gewag van Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, dodehoekdetectie, adaptieve cruisecontrol en een airco die je op 'driver only'-modus kan zetten. Dat scheelt tenslotte weer een slok op de borrel.

Over een borreltje gesproken, Hyundai rept met nog geen woord over normverbruik en CO2-uitstoot of hoe ver je nou eigenlijk kan met een volledig door de dynamo opgeladen batterij. Net zoals prijzen, lanceerdatum, wanneer de andere varianten komen,... enfin, het één en ander moet nog duidelijk worden gemaakt. Al zal de hybridevariant zeker nog in 2016 op de markt verschijnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws