Volvo is volop bezig met een frisse Scandinavische wind doorheen haar gamma te laten waaien. Na de XC90, krijgen we nu de S90 op een Zweeds schoteltje gepresenteerd. Die vervangt de S80 en moet eigenzinnig weerwoord bieden op de BMW's 5 Reeks en Mercedes' E-Klasse van deze wereld.
Met een frisse neus de komende jaren trotseren, dat is het doel van Volvo. Daarbij gaat het Zweedse merk best ver. Zo werd een compleet nieuw modulair platform gecreëerd (SPA) en werd het tijd voor een opgepoetste designtaal en dito technologie. De XC90 was de eerste die de weg vrij mocht banen voor andere modellen. Ander modellen zoals deze S90, de spirituele opvolger van de S80 en een rivaal voor middenklassegerief genre BMW 5 Reeks, Audi A6, Mercedes E-Klasse en Jaguar XF.
Platte XC90
Qua designtaal is de S90 misschien geen verrassing meer, het resultaat oogt best lekker. Met de door de XC90 gelanceerde grille, 'Thor'-koplampen en zelfverzekerde aanblik. Het braaf imago probeert 'ie alvast achter zich te laten. Achteraan merken we dan weer best uit de kluiten gewassen lichten in een C-vorm.
Het interieur straalt een slab Zweeds minimalisme uit... met een knoert van een rechtopstaand scherm pal in het midden van het dashboard. Qua technologie aan boord kan je best de optielijst van de XC90 er bij nemen. Met een reeks comfortoplossingen en autonome rijhulpmiddelen. De noodrem, die herkent trouwens niet enkel andere auto's, fietsers en voetgangers, maar ook elanden.
4 cilinders zwaaien de Zweedse vlag
Hoewel de langgerekte motorkap insinueert dat er plaats is voor het nodige cilindergeweld zal de S90 het houden bij sensibele viercilinders van 2-liter. Het is te zeggen, met vermogens van 190 tot 400 pk. Al moet er voor dat laatste krachtcijfer wel een elektromotor worden aan toegevoegd. Geen probleem trouwens, want daardoor zal de CO2-uitstoot crimineel laag liggen.
Zijn debuut maakt de Zweed op het autosalon van Detroit, in de zomer maakt hij dan de oversteek naar België.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden