BMW's spirituele opvolger van de BMW 1 Reeks M Coupé is klaar. Met een M2-badge op de kofferklep en 370 pk onder de kap. De Audi RS 3 Sportback kan op z'n tellen letten.
BMW zal het autosalon van Los Angeles gebruiken om de M2 in de spotlight te zetten, de strafste variant in de rangen van de 2 Reeks. Een - relatief - compacte coupé die een ode brengt aan de M3's van weleer en het DNA van de 1 M Coupé verder zet.
Visueel is het alvast wat je van een M-product kan verwachten. Met vooraan extreem uitgehouwen bumperwerk, stevig 19-duims schoeisel en achteraan de typerende vier einddempers. De 2 Reeks was, tegenover de 1 Reeks Coupé, al een zwaantje, maar als M2 wordt het een zwaan die je liefst niet in het donker tegen komt. Dat komt trouwens niet enkel door zijn nogal gespierd uiterlijk, maar ook door de krachtbron onderin.
Zelf roeren
Voorin schuilt namelijk een nieuw ontwikkelde 3.0 zes-in-lijn benzine die componenten leent van zijn broertje in de M3 en M4. Een blok dat het in deze M2 tot 370 pk en 465 Nm (500 in overboost) schopt en piekt op 7.000 toeren. Ter vergelijking; de onder Autofans meest begeerlijk M3, de E46 van rond de eeuwwisseling, moest het doen met 343 pk en 365 Nm.
De cijfers van deze 1.495 kilo zware M2 zorgen alvast voor een sprint naar de honderd in 4,3 seconden met de M-DCT-automaat met dubbele koppeling. Zelf kan je ook roeren in de versnellingsbak. Met de manuele zesbak snel je wel 2 honderden trager naar de honderd. Anderzijds heeft hij een automatische rev match waardoor je als een volleerde pro aan de slag kan gaan. Voor de liefhebbers; de CO2-uitstoot en het normverbruik tikken af op 185 g/km en 7,9 l/100 km.
Mini M4, maxi plezier
Onderhuids neemt de M2 componenten - of know how - van de M4 Coupé over. Daardoor krijg je eigenlijk een mini-M4 op je oprit met extra toffe opties. Zo bestaat er een smokey burnout-systeem dat je sneller je banden laat oproken bij lage snelheden en is er een elektronisch geregeld differentieel achteraan. Net zoals zijn grotere broertjes krijgt de M2 trouwens een stuur met elektrische bekrachtiging.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden