De huidige generatie C5 is met zijn acht lentes niet meer de jongste van het segment. Citroën blaast echter wat frisse wind door de line-up dankzij nieuwe motoristaties, technologie en uiterlijk kenmerken.
Toegegeven, die uiterlijke kenmerken moet je spotten met het handboek van Citroën ernaast. Want het Franse merk heeft een nieuwe bruine lakkleur (Moka brown) en twee nieuwe velgendesigns toegevoegd aan de C5. Zo zijn er tegenwoordig nieuwe 17- en 18-duims velgen te rapen.
Binnenin wordt de D-segmenter dan weer opgewaardeerd met een 7-duims aanraakscherm dat navigatie, multimedia en een hoop andere gizmo's herbergt.
BlueHDI'en
Motorisch voorziet Citroën een nieuwe BlueHDI. Die krijgt steevast een start-stopsysteem en valt te bestellen met een manuele zesbak of een zestraps automaat. Met die handbak krijg je de beschikking over 150 pk, een normverbruik van 4,1 l/100km (4,2 voor C5 Tourer) en een CO2-uitstoot van 106 g/km (110 voor C5 Tourer). Met automaat krijg je 180 pk, een normverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km, zowel voor de sedan als de Tourer.
Vanaf deze zomer is de opgefriste C5 beschikbaar, waarna de D-segmenter de winter van zijn leven ingaat in Europa, want opvolging staat niet meteen klaar.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden