Zo'n maand gelden pakte Audi uit dat ze synthetische diesel hadden geproduceerd, vandaag hebben ze een eerste batch e-benzin klaar. Wederom synthetisch, maar ditmaal dus niet voor een zelfontbrander.
Dat dit al een tijd in de pijplijn zat bij Audi is geen publiek geheim, want in 2012 namen ze in Ingolstadt een patent op "e-benzin", "e-gasoline" en "e-diesel". Maar los van patenten hebben ze intussen wel hun eerste batch geproduceerd van die laatste twee goedjes.
Wat is er nu zo speciaal aan? e-benzin wordt geproduceerd zonder petroleum en als gevolg hiervan is het product 100% iso-octaan en is de octaanwaarde bijgevolg ook 100 (logisch, toch?). Ook zijn er geen sporen van sulfaat of benzeen aanwezig wat wil zeggen dat e-benzin een schone verbranding heeft, zonder afvalstoffen te produceren.
Het startmateriaal is het in Frankrijk geproduceerde *'isobutene'M wat zijn oorsprong kent uit hernieuwbare energie maar dat is nog niet voldoende voor Audi, in de toekomst wilt het merk haar groene benzine maken uit water, CO2 en zonlicht.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden