Volkswagen Golf nipt nu ook met drie cilinders

vw-golf

De groei van driecilinders is niet meer te stoppen. Zelfs niet bij merken zoals BMW. Vanaf nu lepelt ook Volkswagen een 1-liter driecilinder onder de kap van de Golf en doopt de versie om tot 1.0 TSI Bluemotion. Of dat nog vooruit gaat?

Bij Volkswagen hebben ze natuurlijk al langer driecilinders in het aanbod. Maar het is voor het eerst dat een motor met drie cilinders zijn weg maakt naar iets groter dan een Polo bij VW. De voor het Duitse merk succesvolle Golf zal met de driecilinder best indruk kunnen maken op de markt. Althans, dat denken we toch in ons Belgenland, want hier kopen we maar al te graag de kleinst mogelijk motor.

Niet dat je daardoor armtierig moet aanschuiven in de file. Want het 1.0 TSI-blok is goed voor 115 pk en 200 Nm en de CO2-uitstoot ligt op een overheidsvriendelijke 99 g/km. De sprint naar honderd komt op 9,7 seconden te liggen al zal na zo'n sprintje niet veel meer overblijven van het lage normverbruik. Volkswagen tekent 4,3 liter per honderd kilometer op.

Ook op de lange

De Duitsers beperken zichzelf trouwens niet tot een speciaal model om dit blok in te lepelen. Want ook in de stationwagen (Variant) en de MPV (Sportsvan) kan je het blok terugvinden. Handbak met zes verzetten is standaard, een DSG-automaat behoort tot de opties. Belgische prijzen zijn momenteel nog niet bekend, al zullen die niet lang op zich laten wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
tomtom 23:25
afbeelding van tomtom

Niet verwonderlijk, gezien de 3cyl 1,0l motor met turbo bij Ford al vier jaar ligt te ronken in bijna al hun wagens in even zuinige en ook in sterkere uitvoeringen dan deze. Leuke evolutie, vind ik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws