Het Amerikaanse Tesla heeft officieel haar Powerwall en Powerpack voorgesteld. Dat zijn uit de kluiten gewassen batterijen waarmee huizen en bedrijven eigenlijk zo goed als onafhankelijk worden van een stroomleverancier. Staat een revolutie op til?
Elon Musk beperkt zich niet tot het bouwen van auto's en ruimteschepen (alsof dat al niet gek genoeg is). Nee, de man achter Tesla, PayPal en SpaceX wilt nu ook de energiewereld revolutioneren. Slim gezien, want zijn wagens zijn dan ook puur elektrisch.
Powerwall
Het resultaat gaat onder de noemer Tesla Energy en bestaat uit twee luiken. De eerste heet Powerwall en is voor thuisgebruik. Specifiek komt het neer op een batterij van 900 mm op 1.200 mm (en 180 mm diep) die je aan de muur kan hangen en afhankelijk van de prijs 7 kWh (3.000 dollar) of 10 kWh (3.500 dollar) kan leveren. Wat je er juist mee kan doen? Wel, via zonnepanelen kan je de batterij bijvoorbeeld overdag opladen zodat je 's avonds in huis niets hoeft te verbruiken. Als je weet dat volgens cijfers van het VREG het gemiddelde gezin 9,5 kWh per dag verbruikt, dan ben je met de duurste batterij eigenlijk niet meer afhankelijk van een stroomleverancier.
Lijkt dat toch iets te eng, dan kan je ook slim te werk gaan. Zo kan je de batterij 's nachts opladen aan het daltarief om overdag gebruik te maken van de goedkopere opgeslagen stroom. Zoals verwacht kan je heel het systeem bedienen op afstand via wifi. Dus je hoeft niet eens naar de batterij te lopen om ze aan of af te zetten.
Powerpack
Met het Powerpack ziet Musk het iets groter. Het systeem bestaat uit batterijen van 100 kWh die aan elkaar kunnen gekoppeld worden tot een totaal van 10 MWh. Koppel dat aan zonnepanelen of windmolens en je hebt eigenlijk een onuitputbare bron van groene stroom. Een proefproject met een select groepje klanten start deze zomer, waarmee deze technologie verre van toekomstmuziek is.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden