Honda gooide de prijzen van de heetste Civic ooit in de openbaarheid. Met 34.000 euro-stukken heb je voldoende om deze hot hatch met duivelse vleugelspoiler bij de dealer buiten te rijden.
Voor dat geld tikt de 2.0 VTEC Turbomotor na op jouw oprit, nadat je met veel schwung de 310 pk (bij 6.500 rpm) en 400 Nm (bij 2.500rpm) de sporen hebt gegeven. De goedkoopste is hij dan misschien niet, met een 0-100 km/u-tijd van 5,7 seconden kroont hij zich tot de vlotste, en de topsnelheid is met 270 km/u ook de hoogste in deze categorie, die van de voorwielaangedreven hot hatches.
Maar snelheid en acceleratie zijn - zeker in dit segment - niet de belangrijkste factoren. Daarom bouwt Honda een '+R'-modus in, dat de respons van verschillende chassis- en aandrijfsystemen verbetert. De motor reageert sneller, omdat de koppelverdeling is veranderd naar een agressievere en meer op prestaties gerichte instelling. De besturing reageer beter op de input van de bestuurder en de demping van het nieuwe in vier standen verstelbare dempersysteem is ook met 30 procent verbeterd. Dit betekent dat de auto steviger aanvoelt en wendbaarder is voor betere prestaties.
Honda verwacht de Civic Type-R net na de zomer bij de dealers.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden