Huh? BMW gaat water in je motor spuiten voor betere prestaties

bmw-water-injection-engine_03

BMW's laatste Safety Car voor de MotoGP krijgt een opvallend stukje technologie. De M4 krijgt namelijk een waterinjectiesysteem in de motor om de prestaties te optimaliseren. Een technologie die we volgens het merk binnenkort kunnen verwachten in een productiemodel voor de openbare weg.

Even kort over de M4 MotoGP safety car: Hij is bruut, heeft een spoiler op de kont en is niet wit, wel zwart. Echter zit er onderhuids een waanzinnig stukje technologie. Want waterkoeling zou the next big thing kunnen zijn. Nu, met waterkoeling heeft BMW natuurlijk geen pionierstechnologie. Verschillende sectoren gebruiken het al jaren en zelfs Porsche heeft al jaren watergekoelde motoren. Al mag je dat niet vergelijken, want het systeem van BMW spuit gewoon water in de cilinders. Dat las je goed, water in je cilinders...

Koudere ontbranding

Natuurlijk is het systeem iets ingewikkelder. Onder zware last (lees: stevig doorrijden) stijgt de temperatuur namelijk van de lucht die gebruikt wordt voor de ontbranding. Mede omdat een turbo warmer wordt hoe meer hij moet draaien. Het resultaat is dat de ontbranding op een hogere temperatuur gebeurt in de cilinders van de motor waardoor het blok niet meer in optimale condities kan presteren. BMW countert dit door vlak aan de inlaat van de cilinder wat water te sprayen zodat de lucht kouder wordt.

Het resultaat is een een lucht en benzinemengsel met een hogere densiteit (lees: koeler) waardoor er een stevigere ontbranding plaats vindt. Goed voor meer kracht en ook meer koppel. Daarnaast is de lagere temperatuur ook beter voor de levensduur van het blok.

Nadelen?

Klinkt geweldig natuurlijk, al zijn er wat nadelen aan het systeem. De meest voor de hand liggende is natuurlijk: waar steek je dat water? In deze Safety Car steekt er alvast een tank van 5 liter in de koffer. Goed voor één stevige circuitdag. Al Belooft BMW dat in de echte wereld (op de openbare weg) je om de vijf brandstoftankbeurten het waterreservoir moet aanvullen. Wat BMW trouwens verstaat onder water is nog niet helemaal duidelijk. Want we kunnen ons niet inbeelden dat je gewoon kraantjeswater mag tanken...

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
JR 11:48
afbeelding van JR

Het principe wordt al zeer lang toegepast. Zwaarbeladen bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog kregen op die manier een aantal minuten extra vermogen bij het opstijgen.

Blijkbaar heeft het zelfs in de 21ste eeuw nog steeds effect. BMW kan zelfs wat zand in de ogen strooien door te claimen dat hun auto (deels) op water rijdt.

Techno Patat 13:02
afbeelding van Techno Patat

Waterinjectie is iets dat veel gebruikt bij 'tuners' toch? Er is niet alleen de afkoeling die helpt, blijkbaar wordt bij de slag de H2O opgesplits in Waterstof (H) en 2x zuurstof.

Waterstof is zeer brandbaar, dat weten we en de zuurstof zorgt voor een extra goede ontbranding van je mengsel. Dus het geeft niet alleen het effect van koeling maar ook wat extra 'kracht'! Al moet je geen gigantsiche pk-jumps verwachten...

Het blijft vooral helpen met het koelen, de temperatuur tussen de cilinders en turbo kan vooral heel hoog oplopen en met een waterinjectie beperk je dat!

dirk 16:28
afbeelding van dirk

Water opsplitsen kan via electrolyse, niet met druk.

Stealth 21:38
afbeelding van Stealth

Water bestaat uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom. Maar bij verbranding vallen deze niet uiteen, het gevolg is gewoon gasvormig water ... stoom dus.

Techno Patat 19:09
afbeelding van Techno Patat

Kheb het filmpje dat mij wegwijs bracht in de waterinjectiewereld nog eens opgezocht en inderdaad: je hebt volledig gelijk en totaal verkeerd onthouden van mezelf! Het is de water-methanol injectie die voor extra verbranding zorgt. De Methanol geeft nog een leuke extra verbranding! Water wordt stoom en heeft naast een klein duwtje vooral een reinigende werking in de cilinders (naast de koelende werking van de inlaattemperatuur dus!)

Jos 19:22
afbeelding van Jos

Idd niks nieuws. Wordt al jaren gebruikt in o.a. de racesport maar ook in scheepsmotoren.
BMW heeft hier dus niks nieuws uitgevonden.

Yvesw 23:29
afbeelding van Yvesw

Staat toch ook nergens dat ze het warm water opnieuw hebben uitgevonden? Wel passen ze het toe in een productiewagen. Wat tot nu toe niet echt te zien is. :-)

AnthonyG 00:19
afbeelding van AnthonyG

Saab deed dat vroeger al op een productieauto.

Yvesw 10:11
afbeelding van Yvesw

Klopt. Zo zijn er nog merken die het vroeger deden. De vraag is vooral waarom het anno 2015 nergens in massaproductie is. Misschien dat BMW daar verandering in kan brengen. Al vraag ik me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen...

Ikke en den dikke 02:14
afbeelding van Ikke en den dikke

Misschien een gekke vraag, maar toch: veroorzaakt dat geen corrosieproblemen?

Glenn 10:49
afbeelding van Glenn

Blijkbaar doen ze er idd een anti corrosiemiddel bij.
Dus het zal geen kraantjeswater zijn dat je er mag inkappen. Weer niks ;-)

Adolf Van Oostende 23:53
afbeelding van Adolf Van Oostende

Je gebruikt best gedemineraliseerd water (al dan niet vermengd met bepaald percentage methanol) om kalkafzetting te voorkomen .

Als je door mistig weer rijdt heb je ook vochtigere lucht en dan heb je ook geen corrosieproblemen in je motor hé .

Zoek anders eens op het net naar de waterinjectiesystemen v Alky injection , Aquamist , ERL, Snow Performance

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws