Officieel: Volvo XC90 (2014)

volvo-new-xc90-2015_09

Gisteren kreeg de Volvo XC90 al heel wat aandacht na een tweet van een iets te enthousiaste journalist. Vandaag krijgen we alle info netjes via een persbericht, waardoor de Zweedse SUV nog wat extra aandacht krijgt.

Twaalf jaar hield de eerste generatie XC90 het uit. Met zijn lancering in 2002 was hij niet de eerste SUV, hij bleek wel bestand tegen de tand des tijds. Nu is het dus tijd voor de opvolger, eentje die zijn lijnenspel laat inspireren door de drie concept cars waarmee Volvo de voorbije internationale autosalons afschuimde.

van god los

Hij mag er dan iets minder gewaagd uitzien dan die concept cars, hij behoudt wel de nieuwe designrichting die Volvo ermee inzette. De Thor-koplampen met karakteristieke LED-strips zijn de opvallendste kenmerken maar ook het nieuwe Volvo-logo typeert de XC90.

volvo-xc90-2015-launch-front

Behalve de uiterlijke nieuwigheden zijn er ook onderhuidse primeurs. Zo staat de XC90 op het nieuwe SPA-platform. Dat staat voor Scalable Product Architecture en is een modulair platform dat ook voor andere modellen kan gaan dienen en waarmee ontwikkelingskosten worden uitgespaard.

volvo-xc90-2015-launch-spa-platform

Verder meet de Volvo XC90 4,95 m lang, is hij 1,73 meter hoog en 1,93 meter breed. Dat is goed 15 centimeter langer dan de eerste generatie, daarbij werd hij 5 centimeter hoger. Zo werd hij groter dan de Volkswagen Touareg en BMW X5 maar is hij nog steeds kleiner dan een Audi Q7.

vier motoren bij ons

Volvo plaagde reeds eerder met het motorenaanbod. Nu de XC90 officieel is, geven ze ook de specificaties van de motoren vrij. Bovenaan de ladder staat de 400 pk sterke T8 Plug-In Hybrid. Onderaan de ladder staat dan weer de 190 pk sterke D4 met vier cilinders, een motor die intussen in het hele gamma te vinden is. Tussen beide uitersten zitten nog de D5 diesel met 225 pk, de T5 benzinemotor met 254 pk en -in sommige landen - een T6 benzinemotor met 320 pk. De kleinere motorisaties worden met tweewielaandrijving aangeboden, voor de zwaardere varianten is er ook vierwielaandrijving beschikbaar.

volvo-xc90-2015-launch

De Zweedse merken worden nog altijd vereenzelvigd met de term "veiligheid" en ook deze Volvo is uitgerust met wat technologische snufjes om de inzittenden in leven te houden. Intersection Braking gaat de kruispunten afspeuren op mogelijk gevaar en zal indien nodig zelfs ingrijpen. Een geavanceerde rijvakassistent is aanwezig onder de vorm van Run Offroad Protection, een systeem dat gordels aanspant en een extra scheidingswand tussen beide voorzetels laat verschijnen wanneer gedetecteerd wordt dat het voertuig van de weg afwijkt.

volvo-xc90-2015-launch

first edition

Ook de nieuwe XC90 stapt mee in de boot van de gelimiteerde edities, met een First Edition. Die wordt in een oplage van 1.927 stuks geproduceerd en zal vanaf 3 september te bestellen zijn via VolvoCars.com. Deze First Edition wordt aangeboden in Ony Black en krijgt standaard een D5-motor (in de UK ook met T6-motor) onder de kap. Hij is ook voorzien van 21 inch achtspaaks lichtmetalen velgen. Binnenin wordt hij uitgerust met Nappa-leder voor de zetels en Charcoal-leder en walnotenhout inleg voor het dashboard.

volvo-xc90-2015-launch

De Volvo XC90 wordt aan het publiek getoond op het salon van Parijs in oktober. Hij zal bij de dealers verschijnen aan het begin van 2015. Voor de D4 Kinetic betaal je 51.400 euro, de First Edition kost 92.700 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Carlos 06:39
afbeelding van Carlos

Misschien toch maar eens een tripje maken naar Parijs dit jaar ^^.

Techno Patat 08:08
afbeelding van Techno Patat

In het zwart op een locatie ziet hij er toch al bakken beter uit! Vooral die voorkant komt goed weg met zwart, maar eigenlijk wel sjieken bak! Machtig interieur ook! Met z'n vorm en formaat vooral een concurrent voor de Range's van deze wereld :-)!

Adriaan 12:46
afbeelding van Adriaan

En dat met een start prijs van 51k euro, lijkt me al een toppertje nog voor de start van de verkoop.
Ik vermoed dat hem ook wel een succes gaat worden onder de lease rijders.

Frank 22:58
afbeelding van Frank

Helemaal geen concurrentie voor de range rovers, vind er niet de juiste zithouding in (geen armsteunen voor de voorste zetels zoals in de RR). Bovendien voldoet de 2liter diesel helemaal niet ivgl met de 3liter koppel van de RR, nog werk aan de winkel voor de Volvo ingenieurs, design is wel prachtig en volledig geslaagd

Techno Patat 00:20
afbeelding van Techno Patat

Ik had het dan vooral op formaat :-)! Over de rest ga ik me niet uitlaten, dat is enorm persoonsgebonden hé Frank :-)!

Ik zit bijvoorbeeld totaaaaaal niet lekker in een Scirocco en al zéker niet in een A-klasse! En toch rijdt het er hier vol van :P!

Carlito 11:23
afbeelding van Carlito

Mijn vorige wagen was een XC90,mijn volgende zou wel eens terug één kunnen worden.
En dan liefst de T8 uiteraard!!
Klasse hoger dan de vorige,ook in prijs.

Pjeirre 11:36
afbeelding van Pjeirre

Wat een prachtige wagen! En ook de T8 hybrid is zot. 400pk met maar 60gram CO2. Straffe mannen daar bij Volvo!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws