Subaru WRX S4: Speelgoed voor Japan

subaru-wrx-s4_01

Subaru heeft met de WRX S4 een versie klaar voor wie dezelfde kracht wilt als in de WRX STI, maar gepuurd uit het blok van de BRZ met turbo. Volg je nog?

Donderdag krijg je onze rijtest van de WRX STI op jullie netvlies gekegeld. Al zullen we een tipje van de sluier lichten: het blijft raar dat Subaru voor die wagen blijft vasthouden aan de oude 2.5 viercilinder Boxer, terwijl ze een gloednieuw blok in de rekken hebben liggen dat nu ook al gebruikt wordt in de BRZ (zonder turbo) en gewone WRX. Blijkbaar hebben de jongens bij Fuji Heavy Industries al in preview onze test gelezen, want ze komen nu naar buiten met de WRX S4. Die levert niet toevallig 300 pk, evenveel als de STI-versie.

subaru-wrx-s4_01

Waardige concurrent

Op koppelvlak hoeft de FA-motor daarbij ook niet onder te doen. 400 stuks krijg je, dat is marginaal minder tegenover de 407 van de STI. Verder herken je de S4 aan specifieke 18-duims velgen die lichter en steviger zijn, een klein lipje vooraan en LED-dagrijlichten. Binnenin krijg je dan weer wat fake carbon en metalen accenten.

Op het vlak van rijdynamiek werd er nog eens grondig gekeken naar enkele componenten van het chassis. Kwestie van de S4-naamgeving eer aan te doen. Die staat namelijk voor sports performance, safety performance, smart driving en sophisticated feel. Juist ja.

subaru-wrx-s4_01

Verwacht de WRX S4 echter niet bij de Europese dealers. Het is een snoepje voor de Japanse markt. En ergens, is dat wel zonde...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws