Officieel: Hyundai i20 (2014)

hyundai-i20-2014-2

Hyundai heeft officieel de 2de generatie van de i20 prijsgegeven. Met grotere afmetingen, meer snufjes en een frisse styling moet die een vervolg breien aan het succes van de B-Segmenter.

Het is een belangrijk karretje voor Hyundai, die i20. Het oubollige design van de Getz werd in één keer van tafel geveegd met de i20. Sinds 2008 draait hij al mee - met een facelift in 2012 -, tijd voor de volgende generatie. Dat Hyundai daarmee een stapje verder gaat kan je letterlijk nemen.

Meer, meer, meer

De i20 groeit een gezonde 40 millimeter. Waardoor de lengte vanaf nu 4.035 mm bedraagt. Het merendeel van die groeischeut zit tussen de wielen. De totale wielbasis is 45 mm groter dan die van zijn voorganger, 2.570 mm om volledig te zijn. De Zuid-Koreanen gaan er dan ook prat op dat je comfortabel kan plaatsnemen met vijf volwassenen. In de koffer kan je vanaf de nieuwe generatie weer 25 liter meer kwijt. Vroeger was die 295 liter groot, nu 320 liter. de B-segmenter wordt dus een fijn maatje groter.

hyundai-i20-2014-2

Europees tot in de C-stijl

De Zuid-Koreaan werd ontworpen en ontwikkeld in Europa. Dat heeft zijn weerslag op het uiterlijk. Zo zien we een stevig smoelwerk met zeshoekige radiorooster - Peugeot 208 iemand? - en krijgen we een C-stijl in zwarte hoogglans waardoor het dak lijkt te zweven. De hoofdattractie is weggelegd voor het dak, daar kan je optioneel een panoramisch dak krijgen om wat meer licht te werpen in het interieur.

Een interieur waarvan we momenteel nog geen beeld hebben. Al spreekt Hyundai van (en we citeren) 'een Fluidic Sculpture 2.0-designfilosofie dat zich vertaalt in een zuivere en strakke algemene vormgeving, die werd uitgetekend in Hyundai’s Europese Design Centre in Rüsselsheim'. Hopelijk doelen ze daarmee op een rustiger interieur dan dat van die andere jongens uit Rüsselsheim (lees: Opel).

hyundai-i20-2014-2

Tot in Parijs

Mechanisch en motorisch is er nog niets vrijgegeven. Wel staat de i20 op een nieuw platform, klaar om de strijd aan te gaan tegen de Opels Corsa, Peugeots 208 en Renaults Clio van deze wereld. We noteren alvast een afspraak met de nieuwe Zuid-Koreaan op het autosalon van Parijs begin oktober.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 08:47
afbeelding van Wim

mooier dan die eerste spyshots, hij smoelt een beetje zoals een polo

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws