Audi ziet geen toekomst meer in Multitronic

audi-multitronic

Audi heeft aangekondigd om geen gebruik meer te maken van hun Multitronic in nieuwe modellengeneraties. Daarmee komt een einde aan de Continu Variabele Transmissie (CVT) bij Audi.

Rond de eeuwwisseling kwam Audi naar buiten met de Multitronic. Een CVT met ketting - in plaats van een rubberen band - die versnellingen nabootst. Tot vandaag kan je hem nog vinden in een resem aan voorwielaangedreven Audi's. Denk dan aan de A4, A5, A6 en A7.

Binnenkort echter niet meer. 'Nieuwe generaties zullen de CVT links laten liggen en gebruik maken van een evolutie van de 7-Traps automaat met dubbele koppeling,' aldus Ralph Riegger, ingenieur bij het Duitse merk. De eerste wagen die er gebruik van gaat maken is waarschijnlijk de volgende generatie A4. Eentje waarvan we stiekem nog hopen dat hij dit jaar wordt voorgesteld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Stijn Neirynck 11:32
afbeelding van Stijn Neirynck

De CVT was een zuivere aderlating voor de klant. Wij doen revisie van automaten en bijna iedereen die een Audi "Multitronic" CVT heeft vanaf 2002-2003 tot de dag van vandaag loopt het risico zware kosten te hebben als de wagen rond de 140000 km draait.

Vreemd dat nog geen enkele autojournalist zich hierop gefocused heeft om een vernietigend artikel te schrijven.

Yvesw 11:40
afbeelding van Yvesw

Het probleem bij ons is dat we veelal niet in aanraking komen met wagens die meer dan 10.000 km hebben gedraaid. Daarom komen we zo'n dingen altijd pas te weten na reacties zoals de uwe.

Een rede te meer waarom het zo belangrijk is om journalisten - en dan hebben we het niet alleen over ons - te tippen. ;-)

Wat ging er dan mis met de CVT? Ik gok op problemen met de ketting?

Jos D. 18:01
afbeelding van Jos D.

Jullie zijn wel de journalisten hé. Doe zelf eens wat onderzoek naar de betrouwbaarheid van wagens vanaf 150K op de teller.
Duitse premium wagens ophemelen als ze nieuw zijn is gemakkelijk. Maar het enige wat er echt premium aan is, is de prijs.

ad 13:23
afbeelding van ad

is dat ook het geval bij een 2.8 fsi uit 2010 ?

Logic 16:58
afbeelding van Logic

Heb een haat/liefde verhouding met die bak. Enerzijds haalt hij het beste uit de motor, tenminste, daar is het principe van de CVT tot voor kort kampioen in (moeten we nu concluderen dat dat niet meer het geval is?). Dat gekoppeld aan een koppelrijke motor staat garant voor een heel comfortabele rit, zonder schakelovergangen. Zij die het missen kunnen ook kiezen om voorgeprogrammeerde versnellingen te gebruiken, alsof je dus 8 versnellingen hebt. Die zogenaamde 'sport' stand bezorgt een lichte desillusie wanneer blijkt dat de acceleratie van 0-100 gemakkelijk een volle seconde langer duurt. Ergens logisch... een CVT zoekt koppel op wanneer hij koppel nodig heeft (bij vertrek uit stilstand bijvoorbeeld), en zoekt het vermogen in een hoger toerental op wanneer nodig (bij hogere snelheid). Qua toerental zit je dus steeds op een "sweetspot" van de motor, met de beste prestaties gekoppeld aan het laagste verbruik. Dat is al één reden om hem gewoon in "D" (drive) te laten staan. De andere reden is dat er met 8 versnellingen ook sneller tussen versnellingen geschakeld wordt, onder jouw input van het gaspedaal, kan je de motor "muzikaal" doorheen een octaaf aan versnellingen loodsen, wat je na een paar maanden CVT-rijden eerder als storend ervaart... of toch in combinatie met een minder fraai klinkende dieselmotor.

Ja, waarvan dan de "haat" in de haat/liefde verhouding? Het feit dat die niet sterk genoeg is. Het koppel van de motor mag niet meer dan 400nm bedragen, wat een beperkende factor is binnen deze categorie van auto. En daarnaast het feit dat een multitronic configuratie uitsluitend voorwielaangedreven is, doet een autoliefhebber iets teveel pijn.

Als je dan de "geruchten" op internet leest over diens betrouwbaarheid, zou je van minder vrolijk worden natuurlijk. Maar je kan ze nog een beetje relativeren, zo schrijft STIJN NEIRYNCK het hier ook: "loopt het risico zware kosten te hebben als de wagen rond de 140000 km draait". Nu, bij die km-stand loop je sowieso het risico op zware kosten. Het is een feit dat een traditionele automaat sterker is, maar wanneer geeft die de geest en hoeveel kost diens revisie? Als dat dan bij 220.000km gebeurd, is dat dan beter voor de 2de hands koper?

Het kan ook anders, er worden evengoed probleemloze kilometerstanden tot 300.000km met de multitronic afgelegd. Ik vraag me enkel af wat die bestuurders dan anders doen... kan alleen vermoeden dat de autosnelwegkilometers niet zoveel slijten (wat ook weer niet zo onlogisch is).

bert werkman 13:57
afbeelding van bert werkman

ik heb een Audi a4 van 2007 met een multitronic nu 185000 gelopen de bak is net ververst en ik hoop nog vele kilometers te mogen rijden met deze Fijne bak.
p.s ik rij er ook met een caravan beladen 1300 kl mee tot nu toe zonder problemen

stapelaar 09:22
afbeelding van stapelaar

Het blijkt maar weer eens dat er meer mensen positieve ervaringen zouden moeten delen: Met mijn A4 b6 2004 1.9 tdi ik 573k gereden - ja, rond 120k zijn lamellen onder coulance vervangen, daarna geen enkel probleem weer gehad.
Zelfs uitlaat is nog origineel......

Ron Miche 19:34
afbeelding van Ron Miche

Ik heb mijn audi a4 van 2009 nieuw gekocht.
Van het begin problemen mee gehad.
Ik heb nu 120.000 km en bak compleet stuk.
Dit is de 7de keer dat ik met stukken sta.

NOOIT KOOP IK NOG EEN AUDI

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws