Het uiterlijk kunnen we zo tekenen met onze linkerhand, exacte cijfers voor de nieuwe Ford Mustang bleven dan weer geheim. Tot nu, want eindelijk weten we wat de Amerikaan in de schaal legt en hoeveel kracht hij weet op te wekken.
Volgens sommigen was hij een dikkertje geworden. Dat blijkt in realiteit dan weer best mee te vallen. Ook zijn prestaties waren stof tot discussie, eentje die we ook eindelijk kunnen sluiten. Want het merk met de Blauwe ovaal heeft de specificaties van hun muscle car vrijgegeven.
Viercilinder boven zescilinder
Onder de kap kan je drie motoren krijgen. Nee, gelukkig nog altijd geen diesel. Opvallend hierbij is dat de instapper van dienst een 3.6 V6 is met 300 pk en 380 Nm. Waarom opvallend? Wel, het instappertje wordt voorbijgestoken door een viercilinder. Het lijkt wel de wereld op zijn kop. Al is de 2.3 ECOBOOST met 310 pk en 430 Nm geen kneusje. Daarbij is het trouwens bijna 30 jaar geleden dat er nog eens een motor met turbokracht onder de kap van de Mustang lag.
Heer en meester blijft de vijfliter-V8. Die pompt een stevige 435 pk en 540 Nm naar de achterwielen in de GT-versie. Ja hoor, de Mustang is meer dan ooit een BMW M4-concurrent.
Geen vette Amerikaan
De tripjes naar de burgerketen zijn blijkbaar ook miniem. De lichtste variant is de viercilinder met automaat. Die legt 1.598 kg in de weegschaal. De V6 met handbak tipt ook net onder de 1.600 kg. De ECOBOOST met handbak kruipt dan weer net wel over de 1.600 kg - met enkele eenheden.
De knoert van een V8 zorgt natuurlijk voor het meeste gewicht. Al is het geheel met 1.680 kg nog steeds geen zwaargewicht. Daartegenover zeult hij wel 180 kg meer mee dan - wederom - die M4.
'Weegt' op tegenover de technologie
Al bij al gaat het over een minieme gewichtsstijging tegenover de vorige generatie. Daarbij is hij veiliger, beschikt hij over een onafhankelijke ophanging achteraan, stevigere remmen en een serieus opgewaardeerd interieur. Geen slechte deal lijkt ons. Nu is het nog wachten op een Belgische prijs.
Nvdr: De cijfers zijn van Amerikaanse origine. De kans bestaat dat het Europese model net iets andere cijfers weet voor te leggen
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden