Peugeot heeft de eerste beelden en informatie van de opvolger van de 107 weergegeven. De 108 is opnieuw een deel van de samenwerking tussen PSA en Toyota, al is hij een stuk volwassener dan zijn voorganger.
Niet dat die voorganger slecht was, verre van zelfs, maar hij zag er toch telkens wat fragiel uit. Dat lost Peugeot nu op door hem iets groter te maken (+4 cm in de lengte, - 4cm in de breedte), waardoor hij er volwassener komt uit te zien. De Peugeot 108 is er dus als eerste van het trio Citroën/Peugeot/Toyota, de rest van de bende zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten. De 108 komt er alvast als drie- en vijfdeurs. Om ineens duidelijk te maken wie de concurrentie is, is de Peugeot 108 beschikbaar met een roldak (die heet "108 Top"), zoals de Fiat 500.
Peugeot plant wat zaken over uit grotere modellen, waardoor het comfortgevoel in de 108 een stuk hoger ligt dan in de 107. Zo is er in optie een infotainmentsysteem met 7 inch display en de mogelijkheid je smartphone aan te sluiten. Ook stickers, tweekleurige lak en verschillende interieurkleurtjes dragen bij tot de fun-factor van de 108. Verder vind je tegenwoordig ook een achteruitrijcamera en Keyless Entry, zaken die een paar jaar terug enkel voor de zakelijke middenklassers waren weggelegd.
Voor de aandrijving doet Peugeot beroep op de bekende 1.0 driecilinder met 68 pk en de 1.2 met 82 pk. Een versie met automaat is beschikbaar op de 1.0 met 68 pk. De 1.0 e-VTi met manuele bak heeft een uitstoot van 88 g/km, de 1.2 doet het voor 99 g/km.
Peugeot stelt de 108 voor aan het grote publiek op het salon van Genève, de dealers mogen hem verwachten tegen de zomer van dit jaar.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden