Ze mogen bij Audi dan al een monsterlijk groot aanbod hebben, ze blijven gaatjes vinden: zoals deze A3 sedan. Volgens Audi is het segment van de compacte sedans het grootste ter wereld. Audi hoopt met deze A3 sedan een deeltje van de koek te nemen.
Audi zegt dat deze A3 sedan een "Tornado line" meekreeg in zijn design, al vinden wij deze A3 nu niet zo turbulent overkomen. De vierdeur heeft een 2,64 meter lange wielbasis en is in totaal 4,46 meter lang. Vergeleken met de A3 hatchback is deze 11mm breeder en 9mm lager.
Dankzij de lange wielbasis zouden passagiers achteraan een aangenamere rit moeten krijgen. Daarnaast krijg je ook meer bagage in de koffer, zo'n 425 liter, in de hatch had je minimaal 365 ter beschikking.
Onder de kap van de A3 sedan schuilt een 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm. Die sprint naar 100 km/u in 8,7 seconden en verbruikt 4,1 liter. CO2 uitstoot zit op 107 g/km. De 1.4 TFSI zit op 140 pk en 250 Nm en krijgt Cilinder on Demand mee, waardoor het systeem desgewenst twee cilinders kan uitschakelen. Het verbruik ligt daarmee op 4,7 liter en de CO2 uitstoot op 109 g/km. Verder hebben we nog de 180 pk sterke 1.8 TFSI die ook over 250 Nm beschikt. Het iets sportievere blok doet de sprint in een respectabele 7,3 seconden. Verbruik ligt op 5,6 liter, CO2 uitstoot op 129 g/km. Al naargelang het blok krijg je een handgeschakelde zesbak of de S-tronic automaat.
Standaard kan je op de A3 sedan kiezen voor velgen tussen 16 en 18 inch. Wie nog een maatje groter wil kan bij de Quattro-afdeling aankloppen.
Een Belgische prijs is voorlopig nog niet bekend gemaakt, we weten wel dat de 1.4 TFSI in Duitsland en "andere Europese landen" 25.000 euro zal kosten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden