De ecologische proeftuin van BMW, de i-Reeks. Alle geruchten lijken er echter op te wijzen dat het bij proeven zal blijven, want BMW ziet geen toekomst in de i3 en i8. Al zit daar een doordachte strategie achter.
Het gerucht doet al langer de ronde maar werd nog maar eens bevestigd tijdens de NAIAS in Detroit; de toekomst van de i3 en i8 hangt aan een zijden draadje. Het is te zeggen; bij BMW zien ze geen reden om nieuwe generaties van deze wagens te bouwen. Of om designer van de i-divisie Domagoj Dukec te citeren: 'De i8 heeft zijn doel bereikt. Waarom er nog één bouwen?
Niet echt een complete verrassing natuurlijk. Want bij de oprichting van het i-submerk was al duidelijk dat de modellen vooral moesten dienen als een technologische showcase voor BMW. Conceptwagens die je daadwerkelijk kan kopen, zeg maar. De daar opgedane ervaring kon dan gebruikt worden in de reguliere productiemodellen. Denk maar aan de huidige iPerformance-lijn bij BMW, plug-inversie van bestaande modellen zoals de 5 Reeks en co. En o ja, de met koolstofvezel versterkte structuur van de 7 Reeks.
Nu, zowat een decennium na het bedenken van de i-strategie zijn elektrische varianten van gewone modellen gemeengoed in het straatbeeld. Waardoor BMW eerder haar heil ziet in een elektrische versie van de X3 (tegen 2020, jawel) dan een SUV bouwen voor de i-afdeling. Al geven ze bij BMW het i-submerk niet helemaal op, want het is de perfecte proeftuin voor nieuwe technologische innovaties. De i3 als elektrische wagen, de i8 als sportieve plug-in en de toekomst? Wie weet. Misschien een i5 op water- of sterrenstof?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden