De toekomst van diesel-Porsches hangt aan een zijden draadje, want het merk uit Stuttgart overweegt de ontwikkeling stop te zetten en volop voor benzines, plug-ins en elektrische modellen te gaan.
Een dieselmotor in een Porsche, volgens puristen is het nog steeds een roetzwarte pagina in het familieboek van het bedrijf. Die puristen kunnen nu alvast in hun handjes wrijven, want het ziet er naar uit dat de dieselmotor maar een kort hoofdstuk zal uitmaken van de gehele Porsche-saga. Het bedrijf overweegt namelijk om - net zoals Volvo - het te houden bij de huidige generatie diesels en de zelfontbrander daarna een stille dood te laten sterven.
Die beslissing zal evenwel pas binnen een jaartje of twee worden genomen, wanneer het merk haar motorenstrategie voor de toekomst uitwerkt. Al is het geen geheim dat de Duitsers werken aan een uitbreiding van hun elektrische modellen. Denk dan aan meer plug-invarianten maar ook een compleet elektrische sedan. Voor dat laatste model investeerde de sportwagenbouwer alvast dik 1 miljard in haar hoofdfabriek in Stuttgart. Een 911 turbodiesel zal je dus niet meer moeten verwachten, al kunnen de dagen van de Cayenne diesel met een sprinttijd van 9 seconden ook geteld zijn.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden