Niet genoeg loodgieters aan het werk tijdens het autosalon van Parijs, want ze konden niet weerhouden dat iemand betrokken bij het Renault Mégane R.S.-project aan het praten ging. En klopt de lekkage, dan is er goed nieuws, veel goed nieuws...
Heb je iets van Hot Hatchbloed in je aderen, dan kijk je met een giraffe-lange hals uit naar het R.S.-derivaat van de nieuwe Renault Mégane. Toegegeven, we moeten er nog even op wachten maar gelekte geruchtdetails die Australische media in handen kreeg tonen alvast veel goeds. Laat ons meteen beginnen met het grootste zorgpunt; jawel, de Mégane R.S. gaat aan de automaat met dubbele koppeling. Echter, geen vrees, want een manuele zesbak met rev-matching technologie tekent ook present. Waardoor het eerder een kwestie van kiezen, dan van je er bij neerleggen is.
Vier de viercilinder
Het blok voorin is geen opgeblazen 1.6, wel een gloednieuwe 2-liter benzine met turbo. Een sportieve keuze, al is het gek dat Renault budgetten zou steken in de ontwikkeling van dat blok. Of het plant de tweeliter te gebruiken als basis voor plug-inmodellen. We denken maar even luidop.
Terug naar de Mégane R.S., die krijgt net zoals de nu al bestelbare GT-variant voorwielaandrijving met 4Control vierwielsturing. Optioneel weliswaar, want Renault Sport vindt dat het systeem zichzelf nivelleert. Hoezo? Wel, het maakt sturen dan wel iets beter, de 40 extra kilo's zorgen er voor dat je die winst dan weer verliest uit de bocht.
Wat ons brengt bij het grootste zorgpunt van Renault, gewicht. De nieuwe Mégane komt er namelijk enkel als vijfdeurs, waardoor het R.S.-team zich genoodzaakt voelt om fors te snijden in de wagen. Een iets hoger gewicht dan de vorige generatie (zo'n 1.3 ton) valt dan ook niet uit te sluiten.
De Fransen zouden volgens de geruchten - gek genoeg - het autosalon van Frankfurt volgend jaar september uitkiezen om de Mégane R.S. te presenteren. Wij gokken eerder op Genève in maart 2017.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden