Moeten we de heren van Bimmerboard geloven, dan zal BMW vandaag een nieuwe zescilinder diesel voorstellen met niet één, twee of drie turbo's, maar wel met 4 hulplongen. Goed voor 760 Nm koppel. Alsjeblieft.
Het is een publiek geheim dat BMW werkt aan aan een dieselblok met vier turbo's. Waarom ook niet, want het gebruikt al langer een tri-turbo diesel in haar M50d modellen. Daar kan heus nog een turbootje bij. Dat nieuwe blok zou worden onthuld op het Vienna Motor symposium het komende weekend, een internationaal congres waar automerken een wedstrijdje 'ver plassen' plegen met hun motorblokken.
Terug naar de 'quad-turbo' zes-in-lijn. Met een longinhoud van 3-liter moet het blok goed zijn voor 394 pk en 760 Nm koppel. Een peulenschil meer dan de 381 pk en 740 Nm die het tri-turbo-blok aanbiedt, maar zonder twijfel zal de vermogensontplooiing een stuk vlotter verlopen. Getuige het eerste productiemodel dat beroep mag doen op de vierblazer. Want de 750d xDrive sprint met de blok volgens Bimmerboard in 4,5 seconden naar de honderd.
Daarnaast pocht BMW dat het verbruik tegenover de i6 met drie turbo's wordt ingetoomd met 5 procent (lees: even jeuk aan je voet en het verbruik is identiek) en dat het koppel gelimiteerd is op 760 Nm omdat de 8-traps automaat van ZF niet meer aan kan.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 1 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 4 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden