Wie volgend jaar een nieuwe of tweedehands auto gaat kopen, zal bij de inschrijving ervan meer geld op tafel moeten leggen. Dat komt omdat Minister van Financiën de fiscale kant van de inschrijving voor voertuigen wil herbekijken.
Of je nu een vervuilende auto of een milieuvriendelijke auto koopt, in beide gevallen zal je meer moeten betalen dan nu het geval is. Op termijn betaal je voor een milieuvriendelijke wagen minder dan voor een vervuilende omdat de verkeersbelasting verder wordt vergroend. De hybride, elektrische of aardgasauto's komen in het voordeel want wie dit soort wagen koopt zou helemaal geen aankoopbelasting betalen.
Voor in gebruik zijnde wagens verandert er niets, de regering wil niet ingrijpen op bestaande contracten.
Over de jaarlijkse verkeersbelasting zijn de regeringspartijen het nog niet eens geraakt. De vergroening zal zich vooral daar laten voelen, luidt het nu in regeringskringen. 'Ik daag minister Turtelboom uit om daar voor een échte vergroening te gaan en niet voor een belastingverhoging. Dat betekent dat de belasting daalt voor zuinige, schone auto's. Maar ook daar rekent ze op de extra inkomsten, ik vrees dus dat het opnieuw een verhaal van hogere belastingen wordt.'
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden