Het lijkt er meer en meer op dat de S-FR concept die Toyota zal voorstellen op het autosalon van Tokio later deze maand daadwerkelijk een productie-afgeleide zal krijgen. Een bron binnen het bedrijf wist alvast meer info te lossen over de lichtgewicht coupé. Kwijlgegevens na de klik.
We zijn niet de enigen de dromen van een productieversie van de S-FR concept, want enkele dagen na de aankondiging bestaat er een forum voor fans van de wagen op het internet. Daarop staat nu een hoop info te lezen - via een bron bij Toyota - over de productieversie van de wagen. Bevestigingen kunnen we het dus niet, maar de details en cijfers lijken niet ongeloofwaardig.
Laten we beginnen met de motor, voor de Japanse versie gaat het alvast over een 1.5-liter viercilinder geleend van de Corolla (de 2NR-FKE voor de kenners). Dankzij directe injectie en wat kleine tweaks levert dat blok 130 pk en 148 Nm. Koppel dat aan het gewicht van 980 kilogram en je zit recht in het vaarwater van de Mazda MX-5. Die heeft namelijk een 1.5 viercilinder met 131 pk, 150 Nm en een gewicht van 950 kilogram.
Keep it simpel
Op vlak van ophanging zijn er wel verschillen. Zo gaat volgens de bron de S-FR gebruik maken van een multilink achteraan en een McPherson veerpoot vooraan. Een opstelling die we ook kennen vanuit de GT86.
Nog volgens de bron komt het normverbruik op 5 l/100 km te liggen en stuur je de kracht van de motor naar de achterwielen via een manuele zesbak van Aisin. Helemaal straf is de prijs. Die zou in Japan 8.700 euro lager liggen dan de prijs voor een instap MX-5. Eerst zien, dan geloven natuurlijk. Wij zijn al blij als alle geruchten blijken te kloppen en de wagen in productie gaat.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden