Je hebt modellen die zo onlosmakelijk verbonden zijn met automerken dat ze tot het einde der tijden een comeback zullen blijven maken. Sporadisch kleurt een constructeur echter buiten de lijntjes. Met niet het verhoopte succes, waardoor het bij een éénmalig buitenbeentje blijft. Een ode aan die uitzonderlijke rakkers.
Neem er maar elke autobouwer bij; een line-up bestaat uit enkele kernmodellen en dan - afhankelijk van de goesting - uit een setje alternatieve producten. Vaak zijn die alternatievelingen auto's om een markt af te tasten. Neem de Qashqai van Nissan bijvoorbeeld, ooit een voorzichtig voetje in een nieuwe markt van Nissan. En we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Maar voor elke Qashqai is er een cashflop. Al wil dat niet altijd zeggen dat het slechte wagens waren. Een ode aan die eenmalige buitenbeentjes.
Peugeot RCZ
Audi besloot aan het einde van vorige eeuw de structuur van een Golf te pakken en daarover een lekker vloeiende carrosserie te gieten. Het resultaat? De TT. Een trucje dat Peugeot in 2009 ook probeerde uit halen. Met de 308 als basis en de RCZ als resultaat. Een heerlijk Frans alternatief voor de TT die afhankelijk van je Duits/Franse voorkeur ook nog eens knapper voor de dag komt dan die TT. Er was zelfs een 270 pk sterke RCZ R-versie!
Alleen... besloot Peugeot zich te gaan focussen op crossovers (2008, 3008, 5008) waardoor er geen plaats meer was voor deze RCZ. Zonde? Doodzonde.
Saab 9-4
Wat een Europees merk op de afgrond nodig heeft? Een compacte hatchback? Een praktische stationwagen? Nee, een omgebouwde Amerikaanse SUV met 3-liter V6 benzine die meer zuipt dan je nonkel op het jaarlijkse kerstfeest. Je wist het misschien niet maar Saab heeft echt ooit deze 9-4 aan de man proberen te brengen op onze markt. Stiekem een Cadillac SRX in een andere schulp en daarmee is eigenlijk ook alles gezegd.
De verkoop was - zoals je wel zou denken - niet bestaande in Europa én in de VS. Amper 814 exemplaren zouden er volgens de statistieken ooit gebouwd zijn van deze SUV. Je zou bijna beginnen begrijpen waarom het Zweedse merk over de kop is gegaan.
Volvo C30
Voor Volvo in Chinese handen kwam zat het Zweedse merk wat op glad ijs. Met een weinig aantrekkelijke huisstijl waardoor de gemiddelde Volvo-rijder op z'n minst 93 jaar oud was. Maar plots in 2006 een opflakkering! Want totaal tegen de stroom in lanceerde het merk de C30, een C-segment hatchback met hippe styling, fundamenten van de vaak bejubelde Ford Focus en desgewenst een vijf-in-lijn voorin. Verhip, Volvo was plots hip!
Het is dan ook een raadsel waarom Geely in 2013 niet besefte dat deze C30 een opvolger verdiende. Volgens Volvo kwam die er, in de vorm van de huidige V40 maar elke Autofan weet wel beter. We missen je, kleine rakker.
Peugeot 1007
Nog een Peugeot? Nog een Peugeot. Omdat de 1007 zonder discussie dé meest geniale stadswagen is die onze wegen ooit heeft gezien. Onderhuids een Peugeot 206, bovenhuids een geinige 'minivolume' met - jawel - schuifdeuren. Ontiegelijk handig in krappe parkeerplaatsen in stedelijke omgevingen.
Doodzonde is het dan ook dat Peugeot besloot geen vervolg te breien aan deze eigenzinnige stadswagen. Volgens kwatongen was zijn hoge productieprijs de doodsteek, want voor ongeveer hetzelfde geld had je een grotere 206. Saai!
Renault Wind
Enkele ingenieurs bij Renault zagen de guitige Ford StreetKa en besloten een spirituele opvolger te verzinnen. Een soort van Twingo Roadster moest het worden. Klinkt op papier top, is het in realiteit niet. Want de Wind is letterlijk een brainfart van Renault. De afwerking was schabouwelijk, de motoren futloos en het design leek in het niets op de stukken knappere concept die Renault toonde in 2004.
Kan je bij de Duitsers dus al eens grappen; "Don't mention the war", bij Renault is het eerder een gevalletje "Don't mention the Wind."
BMW Z1
Duitsers die buiten de lijntjes kleuren, je zal het niet vaak tegen komen. Al had BMW in 1987 de Zukunft voor ogen met de Z1. Een conceptwagen die moest tonen tot wat het merk in staat was. Een multilink achteraan, zes-in-lijn voorin, vlakke bodem en rolbuigel in de voorruitlijst. Tot dan allemaal ongezien. Alleen kent iedereen de Z1 door maar één partytrick; die absurde naar beneden schuivende deuren.
Het was nieuw, speciaal en exotisch. Mensen konden dan ook niet anders dan kijken. Toch besloot BMW een opvolger te maken die totaal afweek van de Z1. Want de Z3 kan moeilijk pronken met dezelfde tijdloosheid.
Welke eenmalige buitenbeentjes horen volgens jullie nog thuis in dit rijtje?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 10 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden