Nutteloos weetje: zoveel bespaar je bij het niet gebruiken van je richtingaanwijzer

pinker2

Of dat het de moeite is voor je portemonnee zal je zelf moeten bepalen.

En de prijs voor het meest nutteloos weetje gaat naar: 'kostenbesparing bij het niet gebruiken van de pinker.' Dank je internet om dit mee te delen. Iemand best onbekend is gaan berekenen hoelang we ongeveer pinken, hoe vaak per dag en hoeveel we dan uiteindelijk verbruiken om zo op een bedrag in euro uit te komen. Wiskunde jippie

Nu de cijfers

Van uitgaande dat er per pinkactie ongeveer gedurende 12,5 seconden wordt gepinkt en dit aan plusminus een 20 keer per dag en 365 dagen op een jaar, dan staat onze pinker 91.250 seconden (= 25,35 uur) te pinken per jaar. Een pinker verbruikt 70 Watt per uur, dus dat komt dan weer neer op 1774 Watt. De huidige prijs per KWH is rond 2.50 euro en nog even de regel van drie toepassen en dan komen we uit op 4,44 euro per jaar. Weet wel dat het niet gebruiken van een pinker een boete van 55 euro kan geven en daar moet je dan een dikke 12 jaar niet voor pinken om dat terug te sparen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Kris Vanhemelen 10:10
afbeelding van Kris Vanhemelen

Euh, tof nutteloos weetje maar misschien nog beter uitgewerkt indien er rekening wordt gehouden met de extra belasting van de motor door de alternator. Dus benzineprijs in rekening brengen in plaats van de kWh-prijs van de elektriciteit thuis.

Sven 11:35
afbeelding van Sven

Wij wachten alvast op jouw correcte berekening, Kris! #whysoserious

jre 12:50
afbeelding van jre

In de berekening ook opnemen dat het lampje kan springen (pre-LED). Dus je spaart best zo veel mogelijk je richtingaanwijzers om dan te gebruiken op de momenten dat het écht nodig is.

suskewiet 12:55
afbeelding van suskewiet

wat nog belangrijker is, door je pinkers te gebruiken zal je alternator iets maar belast worden en je snelheid dalen ! Daardoor kan je je remvoeringen een beetje sparen. Je kan ook je grootlichten aansteken en achterruitverwarming om een beetje meer te vertragen.

kris.peeters 13:18
afbeelding van kris.peeters

Let op; niet vergeten dat er ook redelijk wat tijdstippen zijn van "vier pinkers" tegelijk.
Voorbeeld hier uit de straat: bijna dagelijks staat er hier een man aan de krantenwinkel (Het Laatste Nieuws heeft hij meestal vast en 1 pak Marlboro schat ik) illegaal geparkeerd op het fietspad en laat hij gedurende een 3-tal minuten (in 't weekend langer want meer file voor occasionele lotto spelers) z'n vier pinkers aan! (een sjofele Opel Vectra).

Kris Vanhemelen 11:50
afbeelding van Kris Vanhemelen

Een beetje off-topic maar ook een leuke vaststelling: bij Audi hebben ze al een tijdje de optie "dynamische richtingaanwijzer", dan blinkt de verlichting niet simpelweg aan en uit maar loopt er steeds een lijntje naar de zijkanten van de wagen. Plots gaan al die Audi-bezitters er mee showen door de pinkers extra vroeg aan te zetten. De door Audi geclaimde verhoogde veiligheid heeft volgens mij vooral door dit neveneffect te maken. Als BMW dit zou invoeren, zal de verkeersveiligheid er een stuk op vooruit gaan :-)

Adriaan 17:57
afbeelding van Adriaan

Ik merk toch wat berekenings fouten :p de kwh prijs is bv 0,25EUR, toch wel 10 keer goedkoper dan aangehaald.
En sla me niet dood als ik een fout maak, maar ik ga het er toch op wagen :p
1 liter benzine heeft 34920kj of 9,7kw aan energie. De efficientie van een benzine motor is in het aller beste geval 50%, dus dan haalt die motor daar nog maar 4,85kw uit. Een alternator heeft een efficientie van ong 60% dus uit 1 liter benzine kan je 2,91kw. Wat neer komt op 0,44cent de kw.
Dus als je dan de gegevens gebruikt van het artikel zou je op 0,79€ besparing per jaar komen om je pinkers niet te gebruiken.
Zo zie je maar, als die mensen die van rijvak veranderen zonder pinker, doen dat niet uit luiheid, maar uit puur financieel perspectief.

Kris Vanhemelen 21:16
afbeelding van Kris Vanhemelen

Zeer verdienstelijke poging Adriaan. Bij de opbrengsten per jaar zou ik wel ook het risico in rekening brengen bij het niet gebruiken van de richtingaanwijzers. Van rijstrook veranderen betekent immers een maneuver uitvoeren en bij een accident wordt men dan dikwijls aansprakelijk gesteld. Een ongeluk in fout wordt zo opdraaien voor eigen kosten tenzij men omnium verzekerd is. Trek dus van de opbrengsten nog die peperdure verzekering af :-)

Yannick 09:19
afbeelding van Yannick

Nerds :-)

Kris Vanhemelen 17:53
afbeelding van Kris Vanhemelen

Daarom is het ook een gemiddelde hè. Autofanlezers zullen het gemiddelde wel optrekken. Ik hou manisch mijn achteroprijders in het oog bij het benaderen van ronde punten. Een paar ronde punten en afslagen verder zijn er helaas velen die er in slagen om nooit hun pinker op te zetten. Soms vermoed ik dan dat hun "stokske" van het stuur afgebroken is. Mijn buurman had dat eens voor op zijn Seat Ibiza van 15 jaar oud. Tot de technische controle een half jaar later is hij er zo mij blijven rondrijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws