10 auto's om naar uit te kijken in 2017

2017-cars_05

Rust, een term die automerken niet kennen. Waardoor ook 2017 pakvol zit met de lancering van nieuwe modellen. Want rekenen we even met de natte vinger, dan kunnen we zo dik 70 facelifts en nieuwe modellen opsommen dit jaar. Schroeven we even terug naar de essentie, dan zijn dit onze tien meest geanticipeerde wagens voor 2017.

2016 moet wel het jaar van de elektrificatie zijn. Daarom niet altijd in uitvoering, wel vaak nog in planning. Tegen 2020 of 2025 bijvoorbeeld. Toch presenteerde elk zichzelf respecterend merk vorig jaar wel één model met hybridetech. Verwacht dan ook maar niet dat hier een stop op komt. Want wat nu nog iets of wat exotisch is, wordt binnen afzienbare tijd doodnormaal.

Wat er in 2017 volgens ons van belang is? Wel, begin maar te scrollen...

Volvo XC60

Volvo-XC60-2017

Waarom: De XC90 is een statement, de XC60 is het boter op het brood van de V40. En met de nog steeds toenemende populariteit van de SUV verwachten we dat de nieuwe generatie potten zal breken. Gebouwd op het SPA-platform van de XC90 maar spijtig genoeg niet meer gebouwd in Gent. Want de productie van de XC60 verhuist met het nieuwe model terug naar Zweden.
Wanneer: Lente 2017

Seat Ibiza

Seat-Ibiza-2017

Waarom: Het bestaan van Seat onder de Volkswagen-vleugel heeft al een paar keer aan een zijden draadje gehangen. Dus elk nieuw model van het Spaanse merk moet een hit zijn. Die hit heeft het gelukkig met de Ateca en zal het ook moeten hebben met de nieuwe Ibiza. Die draait namelijk al 9 jaar mee in het B-segment en kan niet meer op tegen het frisse geweld. De nieuwe zal gelukkig op een gloednieuw platform rollen (MQB AO) en de aanzet geven tot een compacte crossover onder de Ateca. Wanneer: Zomer 2017

Hyundai i30 N

Hyundai-i30-N-2017

Waarom: Hyundai doet een Golf GTI en gezien de moeite die ze in de ontwikkeling steken van de i30 N mogen we geen flauw gebakje verwachten zoals de Veloster Turbo. De Zuid-Koreanen menen het namelijk met de i30 N. Gestaafd door de 2-liter viercilinder turbo met zo'n 260 pk onder de kap. Vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking op een hot hatch... waar tekenen we?
Wanneer: Herfst 2017 (gok)

Audi A6

Audi-A6-2017

Waarom: Omdat de A6 een nieuwe designrichting inluidt. Omdat we dit geloven. En omdat Mercedes en BMW vorig jaar hun E-Klasse en 5 Reeks vanonder doek hebben gehaald. Waardoor het triootje in het segment gloednieuw is en de strijd knijterhard zal worden om (leasing)klanten over de streep te trekken. Een gewichtsverlies van 100 kilogram, autonome tech en - naar alle waarschijnlijkheid - een cabine-afwerking om jaloers op te zijn.
Wanneer: Zomer 2017

Alpine Coupe

Alpine-2017

Waarom: Vorig jaar ook in onze lijst maar Renault achtte het niet nodig om de coupe te lanceren. Waardoor we verplicht zijn om ook dit jaar met hebberige vingers uit te kijken naar de revival van het sportwagenmerk. Voor het laatste jaar, Renault. Want komt 'ie niet in 2017, dan zijn we helemaal klaar met deze Porsche Cayman-rivaal...
Wanneer: Hopelijk dit jaar...

Hyundai Ioniq PHEV

Hyundai-Ioniq-2017

Waarom: Wacht, nog een Hyundai in deze lijst? Wat is dit, saaifans.be? Wel, laten beide voorbeelden je tonen dat je Hyundai nog moeilijk een saai-stempel op kan plakken. De i30 N is voor petjesdragers, de Ioniq PHEV voor sandalenflaneerders. Want hoewel de elektrische en hybride Ioniq aardig is, kijken wij uit naar de plugger en zijn prijskaartje.
Wanneer: Zomer 2017
Ook interessant: Technisch identiek stiefbroertje Kia Niro PHEV

Nissan Juke

Nissan-Juke-2017

Waarom: Over smaken en kleuren valt niet praten maar er valt niet te ontkennen dat de Juke in smaak valt. Want zelfs op het einde van zijn cyclus worden er nog gretig Juke's de showroom uitgereden. Versie 2.0 zal niet zo wereldschokkend zijn als de eerste maar wel het succes verder zetten. Met meer ruimte en frisse technologie. Interessant; onderhuids zal de nieuwe op een onderstel staan gedeeld met de Micra.
Wanneer: Herfst 2017

SsangYong Rexton

SsangYong-Rexton-2017

Waarom: We hebben wel sympathie voor de underdog van Zuid-Korea. Of mag je SsangYong zo nog noemen? Want na de Tivoli in 2016 is de XLV de VAB gezinswagen van het jaar in 2017. Waardoor bewezen is dat SsangYong weet hoe het een compacte SUV in elkaar moet schroeven voor gezinnen. De nieuwe Rexton is natuurlijk een stuk groter maar kan wel schermen met de stijgende naamsbekendheid van het merk.
Wanneer: 2017

Volkswagen UP! GTI

vw-up-gti-render

Waarom: De Tiguan XL. Nee, de facelift van Golf. Of wacht! Dat Passat CC-geval! Nee, wij gaan uit de VW-stal voor de UP! GTI. Omdat we sinds lancering al hunkeren naar wat meer pit in het kleintje en omdat ze de prestaties van de eerste Golf GTI willen evenaren. De 1-liter driecilinder zal daardoor goed zijn voor zo'n 115 pk en de sprint naar de honderd zal 8,8 seconden in beslag nemen. Niet snel maar naar verwachting wel geinig, dit karretje.
Wanneer: Winter 2017

Kia Stinger GT

kia-stinger-gt

Waarom: Achterwielaandrijving, zelfverzekerde looks en een onderstel dat door de ex-BMW M-topman (wat een woord) werd afgesteld. Als dat geen recept is voor een fijn sturende auto. Kia met curryworstballen, Misschien wel het meest geanticipeerde model van 2017 voor ons.
Wanneer: Herst 2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jelle dr 12:43
afbeelding van Jelle dr

Ook de Mx-5 RF is eentje om naar uit te kijken.

Wim 19:14
afbeelding van Wim

zeker, mooie lijst

den dikken 00:09
afbeelding van den dikken

Kortom, Hyundai (met dochtermerk Kia) heerst in 2017

Uw reactie

Autosalon-2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws